Eurocopter wreszcie przyleciał
Najnowszy sprzęt w służbie Lotniczego Pogotowia Ratunkowego
Pierwszy Eurocopter już na służbie
Pierwszy z 23 śmigłowców Eurocopter, które mają zastąpić latające w barwach Lotniczego Pogotowia Ratunkowego maszyny Mi-2, od poniedziałku jest do dyspozycji pogotowia w Krakowie.
Pierwszy Eurocopter już na służbie
Pierwszy z 23 śmigłowców Eurocopter, które mają zastąpić latające w barwach Lotniczego Pogotowia Ratunkowego maszyny Mi-2, od poniedziałku jest do dyspozycji pogotowia w Krakowie.
Pierwszy Eurocopter już na służbie - zdjęcia
Pierwszy z 23 śmigłowców Eurocopter, które mają zastąpić latające w barwach Lotniczego Pogotowia Ratunkowego maszyny Mi-2, od poniedziałku jest do dyspozycji pogotowia w Krakowie.
Pierwszy Eurocopter już na służbie
"Zakup jednej maszyny to kwota ponad 22 mln zł" - powiedział dziennikarzom dyrektor Lotniczego Pogotowia Ratunkowego Robert Gałązkowski. Wartość całego kontraktu, na dostawę 23 maszyn i symulatora lotów, opiewała na ponad 500 mln zł.
Pierwszy Eurocopter już na służbie
"Wdrożenie pierwszego Eurocoptera do służby to historyczny moment. Następna po Krakowie będzie baza w Szczecinie, w Gdańsku i w Płocku lub w Warszawie. W tej chwili przeszkolonych jest 16 pilotów. Cykl szkoleń jest dostosowany do cyklu dostaw śmigłowców. Piloci po szkoleniu w fabryce w Niemczech muszą w Polsce przejść dodatkowe szkolenie. W pierwszym etapie chcemy przeszkolić 78 pilotów, wówczas osiągniemy minimum, czyli zdolność do lotów w dzień we wszystkich naszych 17 bazach" - dodał dyrektor Lotniczego Pogotowia Ratunkowego Robert Gałązkowski.
Pierwszy Eurocopter już na służbie
Maszyna jest szybsza od śmigłowców Mi-2, w ciągu 20 minut może dotrzeć na miejsce zdarzenia oddalone o 90 km. Po jednym zatankowaniu może pokonać 500 km.
Erocoptery są dostosowane do lotów w nocy i przy złej widoczności, a nawet przy braku widoczności (czyli bez kontaktu wzrokowego z ziemią). Jednak na razie piloci LPR nie mogą korzystać z tej ostatniej możliwości. Polskie przepisy lotnictwa cywilnego nie przewidują takiej możliwości dla śmigłowców.
Pierwszy Eurocopter już na służbie
Największą zaletą Eurocopter 135 jest to, że od początku zaprojektowano go jako powietrzną karetkę. Wyposażenie medyczne jest porównywalne z naziemną karetką reanimacyjną - maszyna posiada m.in. defibrylator, respirator i zestaw pomp infuzyjnych. Dodatkowo kabinę medyczną w Eurocopterach, wyprodukowanych na polskie zamówienie, wykonano według wskazówek lekarzy, pilotów i ratowników LPR. Dzięki temu jest ona dostosowana do ich potrzeb i warunków pracy.
Pierwszy Eurocopter już na służbie
Sukcesywna wymiana floty LPR potrwa do końca 2010 r. Eurocoptery EC 135 mają latać w lotniczym pogotowiu przez ok. 20 lat.
Eurocopter 135 jest niewielki, należy do klasy śmigłowców lekkich, a przez to jest tańszy w eksploatacji od maszyn używanych dotąd w polskim lotnictwie ratunkowym. Załogę śmigłowca LPR będzie stanowić pilot, lekarz i ratownik medyczny. Na pokład maszyny można zabrać tylko jednego pacjenta.