GPS-y wariują. Fińskie służby donoszą o anomaliach na Zatoce Fińskiej
Na granicy Rosji w Zatoce Fińskiej dochodzi do manipulacji transponderami statków, co powoduje fałszywe obrazy ruchu morskiego. Fińska Straż Przybrzeżna ostrzega przed zakłóceniami GPS, które mogą wpływać na bezpieczeństwo nawigacji.
Co musisz wiedzieć?
- Manipulacje transponderami: Na granicy Rosji w Zatoce Fińskiej dochodzi do zakłóceń działania urządzeń, pozwalających na monitorowanie lokalizacji statków. Wszystko wskazuje na to, że obrazy ruchu morskiego są fałszowane.
 - Zakłócenia GPS: Zakłócenia w odbiorze sygnału GPS nasiliły się jesienią 2024 roku, a liczba zgłaszanych przypadków przez operatorów statków jest wielokrotnie większa niż w poprzednich latach.
 - Rosyjskie działania: Rosja ingeruje w sygnał nawigacji satelitarnej, by chronić swoją infrastrukturę przed atakami ukraińskich dronów, wykorzystując systemy wojny elektronicznej.
 
Jakie są skutki manipulacji transponderami?
Fińska Straż Przybrzeżna zauważyła, że na mapach ruchu morskiego w Zatoce Fińskiej pojawiają się fałszywe formacje statków, które w rzeczywistości nie istnieją. Zjawisko to, określane jako "taniec na morzu", jest wynikiem manipulacji transponderami, urządzeniami, które odbieraj, modulują, wzmacniają sygnały jednostek morskich.
Dochodzi też do zakłóceń w funkcjonowaniu GPS-ów. Ilja Iljin, zastępca dowódcy Straży Przybrzeżnej Zatoki Fińskiej, podkreśla, że takie działania rozpoczęły się w zeszłym roku i są formą zakłócania oraz nękania.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ksiądz zszokował wiernych. Powiedział to w ciszy wyborczej
Dlaczego Rosja ingeruje w sygnały nawigacyjne?
Według fińskich służb, Rosja ingeruje w sygnały nawigacyjne, aby chronić swoją infrastrukturę przed potencjalnymi atakami. Martti Lehto z Uniwersytetu w Jyvaskyla sugeruje, że zakłócenia mogą być próbą ukrycia rzeczywistego pochodzenia surowców transportowanych przez rosyjską "flotę cieni". Rosja wykorzystuje do tego własny system nawigacji satelitarnej Glonass oraz systemy wojny elektronicznej zlokalizowane w Zatoce Fińskiej.
Jakie są konsekwencje dla żeglugi?
Zakłócenia w odbiorze GPS zmuszają statki do korzystania z tradycyjnych metod nawigacji, co stanowi wyzwanie dla bezpieczeństwa żeglugi. Aleksi Uttula z Fińskiej Agencji Transportu przyznaje, że nie można już polegać wyłącznie na urządzeniach elektronicznych. Fińskie władze informują, że liczba zgłaszanych przypadków zakłóceń jest mierzona w tysiącach rocznie, co stanowi poważny problem dla operatorów statków.
Czytaj też: Lekarz z Łódzkiego zatrzymany. Wraz z pacjentami
Poczytaj również: Decyzja zapadła. Nauczyciele mogą odetchnąć z ulgą