Ceny biletów skoczą w górę? Szybkie pociągi na trasie przez CPK
Z jaką prędkością mają jeździć pociągi na linii Centralnego Portu Komunikacyjnego? Nowa linia pociągów ma powstać do 2035 roku, a spór w tej sprawie wciąż trwa.
Linia Igrek z Warszawy przez Centralny Port Komunikacyjny do Wrocławia i Poznania ma powstać do 2035 roku. Rząd Mateusza Morawieckiego zakładał, że pociągi będą jeździły na niej z prędkością do 250 km/h. Jednak obecne władze proponują inne rozwiązanie.
Rząd Donalda Tuska chce, aby na trasie kursowały pociągi, które będą mogły przyspieszać do aż 320 km/h - podaje Dziennik Gazeta Prawna. Polskie władze przekonują, że ambitny plan nie grozi drogimi biletami, ponieważ konkurencja wymusi niższe ceny. Urzędnicy powołują się na przykład Hiszpanii, gdzie średnia cena przejazdu szybkim pociągiem jest o połowę niższa niż polskim Pendolino.
Szybsze pociągi mogą oznaczać drogie bilety
Jak pisze Dziennik Gazeta Prawna, rząd PiS planował pozostać przy prędkości 250 km/h ponieważ wolniejsze pociągi mogłyby wyprodukować polskie firmy. Argumentowano również, że Polska nie jest zbyt rozległym krajem, a niższa prędkość pozwoli, by oprócz dużych miast połączyć linią również mniejsze miejscowości, takie jak Kalisz i Sieradz.
Wybuczeli Czarzastego w Sejmie. Petru uderza w PiS: sami mają komunistów
Patryk Wild, autor układu szprych kolejowych prowadzących do CPK, argumentuje też, że prędkość 320 km/h. oznacza również zwiększenie zużycia energii o ok. 80 proc., co może przełożyć się na ceny biletów.
Ceny biletów. Co pokazała symulacja?
Spółka CPK zaprezentowała symulacje, z których wynika, że pasażerowie nie muszą się obawiać wysokich cen biletów na pociągi osiągające 320 km/h. Warunkiem pozostaje jednak dobrze funkcjonująca konkurencja przewoźników na szybkich trasach kolei.
Intercity zaczęło już wstępne konsultacje w związku z potencjalnym zakupem 20 pociągów przystosowanych do planowanej prędkości. Szef Intercity Janusz Malinowski zapowiedział, że przetarg zostanie ogłoszony najpóźniej w grudniu 2025 roku.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna/portalsamorządowy.pl