Black friday 2023. Kiedy wypada? "Święto zakupów" coraz bliżej
Black friday, nazywany czarnym piątkiem w Polsce zwyczajowo rozpoczyna okres przedświątecznych zakupów. W tym dniu sklepy oferują liczne promocje, kusząc klientów atrakcyjnymi ofertami zakupowymi. Jaki jest dokładny termin black friday w 2023 roku? Na co zwrócić uwagę podczas zakupów?
Black friday to komercyjne "święto", którego początki sięgają drugiej połowy XX wieku. Pierwotnie było ono obchodzone wyłącznie w Stanach Zjednoczonych. Na początku XXI wieku czarny piątek rozpowszechnił się na inne kraje - w tym również kraje europejskie.
Black friday 2023. Kiedy wypada? Przed Mikołajkami i gwiazdką
Black friday wypada tradycyjnie dzień po amerykańskim Święcie Dziękczynienia. To, jest natomiast obchodzone w czwarty czwartek listopada. Oznacza to, że black friday w 2023 roku wypadnie 24 listopada. W tym dniu wiele sklepów obniży ceny, spodziewając się wzrostu sprzedaży.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Black friday jest w Polsce również nieformalnym terminem rozpoczęcia przedświątecznych wyprzedaży. W sklepach pojawia się coraz więcej produktów zawierających motywy nawiązujące do Bożego Narodzenia a ruch w marketach, centrach handlowych i innych punktach handlowych zwiększa się.
Black friday a cyber monday. Jaka jest różnica?
Black friday nie jest jedynym "świętem", skierowanym do konsumentów i klientów sklepów. Kolejnym, które również wypada w listopadzie, jest cyber monday (cyfrowy poniedziałek). W 2023 roku będzie ono obchodzone 27 listopada. Jaka jest różnica pomiędzy wspomnianymi niekomercyjnymi świętami?
Black friday początkowo odnosił się do obniżek i ofert w sklepach stacjonarnych, a cyber monday - w sklepach internetowych. Obecnie jednak wielu sprzedawców przedłuża promocje i przenosi je do świata wirtualnego, oferując klientom produkty w obniżonych cenach nawet przez okres kilku tygodni.
Promocje na black friday. Warto sprawdzić ofertę
Osoby planujące zakupy w czasie "święta promocji" powinny przede wszystkim zwrócić uwagę na to, czy proponowana oferta nie jest sztucznie wprowadzoną obniżką. Warto pamiętać, że 1 stycznia 2023 roku weszła w życie tzw. Dyrektywa Omnibus, która ma na celu "eliminację fałszywych obniżek, w których przedsiębiorcy tuż przed »promocją« sztucznie zawyżali cenę, aby zaprezentować "atrakcyjność" oferty (najczęściej przy okazji kampanii typu »Black Friday«)" - wyjaśnia UOKiK, przypominając, że sprzedawcy mają obowiązek podawania najniższej ceny z 30 dni przed obniżką.
Urząd Ochrony Klienta i Konsumentów przypomina również, że sprzedawcy mają obowiązek poinformować klientów w przypadku sprzedaży towarów niepełnowartościowych lub towarów pod koniec terminu przydatności.