Dyrektywa Omnibus. Ogromne zmiany dla klientów w 2023 roku
1 stycznia 2023 nastąpiła rewolucja w sektorze handlowym. Zgodnie z dyrektywą Omnibus, sklepy od Nowego Roku mają obowiązek informowania o najniższej cenie produktu na przestrzeni ostatnich 30 dni. Wprowadzone przepisy pomogą ukrócić pseudopromocje.
Dyrektywa Omnibus obowiązuje sklepy stacjonarne oraz te, działające w internecie. Przepisy mają chronić klientów przed nieuczciwymi praktykami sprzedawców. Jakie zmiany zostały wprowadzone? Oprócz obowiązku informowania o najniższej cenie, dokument reguluje kwestię fałszywych opinii oraz informacji, zamieszczanych na stronach internetowych.
Dyrektywa Omnibus - co to?
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 listopada 2019 r. nazywana potocznie dyrektywą Omnibus zakłada wprowadzenie szeregu zmian, które mają pomóc chronić konsumentów przed nieuczciwymi praktykami sprzedawców. Przepisy unijne weszły w życie w styczniu 2020 roku, a państwa członkowskie zostały zobowiązane do dostosowania lokalnego prawa do 28 listopada 2021. Chociaż przepisy - zgodnie z treścią dyrektywy - powinny być stosowane od maja 2022 r., w Polsce oraz kilku innych państwach członkowskich zostały one wprowadzone z opóźnieniem.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Żonglerka cenami to trik stary jak świat. "Niejasne oznakowanie cen. Prawo mówi jasno"
Dyrektywa Omnibus 2023. Jakie zmiany zostały wprowadzone?
Wprowadzone przepisy mają ukrócić proceder nazwany "żonglerką" cenami, który polega na zawyżaniu ceny produktu i późniejszym jej obniżaniu do poziomu wyższego, niż cena podstawowa. Dyrektywa Omnibus ma również zapewnić większe bezpieczeństwo zakupów w internecie.
Nowe prawo nakłada na sprzedawców obowiązek informowania konsumentów o najniższej cenie, obowiązującej w ciągu ostatnich 30 dni - dyrektywa nie wskazuje jednak, w jaki sposób sklepy mają umieszczać tę informację. Kolejne zmiany dotyczą sprzedaży internetowej. Zgodnie z przepisami, tzw. marketplace od 1 stycznia 2023 roku mają obowiązek informowania konsumentów, czy sprzedający towar jest osobą fizyczną, czy przedsiębiorcą. Dodatkowo sklepy internetowe muszą w przejrzysty sposób informować klientów, jakie parametry decydują o kolejności wyświetlania się produktów w wyszukiwarce lub na listach zakupowych. Dyrektywa Omnibus wprowadza również obowiązek ukazywania płatnej reklamy - w tym także informacji, czy dany produkt znalazł się na wyższej pozycji w wyszukiwarce, dzięki opłaconemu zleceniu.
Dyrektywa Omnibus - sklepy internetowe. Koniec z fałszywymi opiniami
Nowe przepisy regulują również kwestię publikacji opinii o produkcie. Od Nowego Roku każda zamieszczona ocena musi zostać zweryfikowana przez przedsiębiorcę. Sprzedawca ma także obowiązek informowania konsumentów o sposobie weryfikowania autentyczności przedstawionej opinii. To jednak nie koniec ważnych zmian dla sklepów i platform sprzedażowych w internecie. Dyrektywa Omnibus nakłada na sprzedawców obowiązek przedstawienia klientom adresu e-mail oraz numeru telefonu, umożliwiającego kontakt ze sprzedawcą.
Bądź na bieżąco z wydarzeniami w Polsce i na wojnie w Ukrainie klikając TUTAJ.