Dyrektywa Omnibus. Ogromne zmiany dla klientów w 2023 roku
1 stycznia 2023 nastąpiła rewolucja w sektorze handlowym. Zgodnie z dyrektywą Omnibus, sklepy od Nowego Roku mają obowiązek informowania o najniższej cenie produktu na przestrzeni ostatnich 30 dni. Wprowadzone przepisy pomogą ukrócić pseudopromocje.
02.01.2023 09:03
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Dyrektywa Omnibus obowiązuje sklepy stacjonarne oraz te, działające w internecie. Przepisy mają chronić klientów przed nieuczciwymi praktykami sprzedawców. Jakie zmiany zostały wprowadzone? Oprócz obowiązku informowania o najniższej cenie, dokument reguluje kwestię fałszywych opinii oraz informacji, zamieszczanych na stronach internetowych.
Dyrektywa Omnibus - co to?
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 27 listopada 2019 r. nazywana potocznie dyrektywą Omnibus zakłada wprowadzenie szeregu zmian, które mają pomóc chronić konsumentów przed nieuczciwymi praktykami sprzedawców. Przepisy unijne weszły w życie w styczniu 2020 roku, a państwa członkowskie zostały zobowiązane do dostosowania lokalnego prawa do 28 listopada 2021. Chociaż przepisy - zgodnie z treścią dyrektywy - powinny być stosowane od maja 2022 r., w Polsce oraz kilku innych państwach członkowskich zostały one wprowadzone z opóźnieniem.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dyrektywa Omnibus 2023. Jakie zmiany zostały wprowadzone?
Wprowadzone przepisy mają ukrócić proceder nazwany "żonglerką" cenami, który polega na zawyżaniu ceny produktu i późniejszym jej obniżaniu do poziomu wyższego, niż cena podstawowa. Dyrektywa Omnibus ma również zapewnić większe bezpieczeństwo zakupów w internecie.
Nowe prawo nakłada na sprzedawców obowiązek informowania konsumentów o najniższej cenie, obowiązującej w ciągu ostatnich 30 dni - dyrektywa nie wskazuje jednak, w jaki sposób sklepy mają umieszczać tę informację. Kolejne zmiany dotyczą sprzedaży internetowej. Zgodnie z przepisami, tzw. marketplace od 1 stycznia 2023 roku mają obowiązek informowania konsumentów, czy sprzedający towar jest osobą fizyczną, czy przedsiębiorcą. Dodatkowo sklepy internetowe muszą w przejrzysty sposób informować klientów, jakie parametry decydują o kolejności wyświetlania się produktów w wyszukiwarce lub na listach zakupowych. Dyrektywa Omnibus wprowadza również obowiązek ukazywania płatnej reklamy - w tym także informacji, czy dany produkt znalazł się na wyższej pozycji w wyszukiwarce, dzięki opłaconemu zleceniu.
Dyrektywa Omnibus - sklepy internetowe. Koniec z fałszywymi opiniami
Nowe przepisy regulują również kwestię publikacji opinii o produkcie. Od Nowego Roku każda zamieszczona ocena musi zostać zweryfikowana przez przedsiębiorcę. Sprzedawca ma także obowiązek informowania konsumentów o sposobie weryfikowania autentyczności przedstawionej opinii. To jednak nie koniec ważnych zmian dla sklepów i platform sprzedażowych w internecie. Dyrektywa Omnibus nakłada na sprzedawców obowiązek przedstawienia klientom adresu e-mail oraz numeru telefonu, umożliwiającego kontakt ze sprzedawcą.
Bądź na bieżąco z wydarzeniami w Polsce i na wojnie w Ukrainie klikając TUTAJ.