Będzie przetarg na samoloty dla polskich VIP-ów

Sześć nowych samolotów dla najważniejszych osób
w państwie zamierzają kupić polskie władze. Minister obrony
narodowej Jerzy Szmajdziński powiedział w piątek w Krakowie, że
wymiana obecnych maszyn jest koniecznością.

Szczególne wymogi dotyczą kilku osób w państwie. W tej chwili tylko z dwóch samolotów JAK-40 i dwóch samolotów TU-154 może korzystać prezydent, premier, marszałkowie Sejmu i Senatu. Decyzja o ich wymianie jest konieczna - powiedział dziennikarzom Szmajdziński.

Używane obecnie samoloty JAK-40 nie powinny latać dłużej niż 20 lat. Tymczasem większość z nich ma już ponad 18 lat.

Konieczność zakupu nowych samolotów postulowały już zespoły ekspertów powołane w 1996 roku przez premiera Włodzimierza Cimoszewicza i w 1999 r. przez premiera Jerzego Buzka.

Ten rząd nie może odłożyć tego na półkę i poczekać na następców, bo już nie będzie na czym latać. To będzie w jeszcze większym stopniu kompromitowało polskie państwo, niż kłopoty, które mogą się pojawić w związku z informacją, że władza kupuje dla siebie samoloty. Większą kompromitacją będzie ich brak - mówił Szmajdziński.

Sprawę zakupu samolotów prowadzi szef kancelarii premiera, który w ciągu kilkunastu tygodni - jak zapowiedział minister obrony narodowej - rozpisze przetarg, według założeń przygotowanych m.in. przez MON i Dowództwo Wojsk Lotniczych.

Będzie to przetarg, w którym będzie można określić czas karencji płatności i później rozłożenia ich w czasie. Taka decyzja powinna zachęcić Kancelarię Prezydenta, Premiera, Sejmu i Senatu do partycypacji w kosztach zakupu, bo te instytucje w największym stopniu korzystają ze specjalnych samolotów - mówił Szmajdziński.

Na samoloty dla VIP-ów oba poprzednie zespoły ekspertów wytypowały maszyny: gulfstream, falcon i challenger. Ale - jak zaznaczył minister - wybór nie musi się ograniczać do tej grupy samolotów.

Minister nie wykluczył, że możliwa byłaby także umowa offsetowa, która zakładałaby, że dostawca samolotów musi zainwestować w polski przemysł równowartość takiego kontraktu.

Pytany o koszt wymiany samolotów Szmajdziński powiedział: jesteśmy otwarci na jak najniższą cenę i najlepszy okres spłaty oraz finansowania. Zdaniem Szmajdzińskiego kilkanaście milionów dolarów za sztukę byłoby dobrą ceną. (and)

Wybrane dla Ciebie
Rosyjska narracja. Polska wygasza ją w 12 godzin
Rosyjska narracja. Polska wygasza ją w 12 godzin
2-latek w jednym pokoju z agresywnym psem. Tragiczny finał
2-latek w jednym pokoju z agresywnym psem. Tragiczny finał
Kłótnia w TVN24 o ambasadorów. "Zaczyna mnie pan bawić"
Kłótnia w TVN24 o ambasadorów. "Zaczyna mnie pan bawić"
Niemiecka prasa o strategii USA: pozew rozwodowy z Europą
Niemiecka prasa o strategii USA: pozew rozwodowy z Europą
Tragedia na Teneryfie. Potężna fala porwała turystów
Tragedia na Teneryfie. Potężna fala porwała turystów
Podróżowali ze sprzętem hakerskim. Trafili do aresztu
Podróżowali ze sprzętem hakerskim. Trafili do aresztu
Nowa strategia bezpieczeństwa USA. Na Kremlu się cieszą
Nowa strategia bezpieczeństwa USA. Na Kremlu się cieszą
Poranek Wirtualnej Polski. Gościem programu jest Michał Gramatyka
Poranek Wirtualnej Polski. Gościem programu jest Michał Gramatyka
Długi Polaków. Prawie 2 mln zalega ze spłatami
Długi Polaków. Prawie 2 mln zalega ze spłatami
Referendum w Cieszynie nieważne. Frekwencja nie osiągnęła progu
Referendum w Cieszynie nieważne. Frekwencja nie osiągnęła progu
Sytuacja w szpitalach. Polacy surowo ocenili
Sytuacja w szpitalach. Polacy surowo ocenili
Śmierć 17-latka w parku rowerowym. Są wyniki sekcji zwłok
Śmierć 17-latka w parku rowerowym. Są wyniki sekcji zwłok