Awaria systemu NFZ sparaliżowała szykujących się na wakacje
Przez godzinę system NFZ nie działał, uniemożliwiając wydawanie kart EKUZ. Awaria dotknęła chociażby osoby planujące zagraniczne wyjazdy. Karta uprawnia do korzystania z publicznej opieki zdrowotnej w wielu krajach poza Polską.
Co musisz wiedzieć?
- Awaria systemu komputerowego Narodowego Funduszu Zdrowia uniemożliwiła przez ok. godzinę weryfikację ubezpieczenia i wydawanie kart EKUZ.
- Problem dotyczył Centralnego Wykazu Ubezpieczonych, co utrudniło formalności osobom planującym wyjazd za granicę.
- Rzecznik NFZ poinformował, że usterka została usunięta ok. 10:30.
Pierwsze informacje o poważnej awarii w systemach komputerowych Narodowego Funduszu Zdrowia pojawiły się we wtorek rano. Zawieszeniu uległy serwery Centralnego Wykazu Ubezpieczonych, w którym znajdują się informacje o tym, kto jest ubezpieczony, a kto nie.
Jak przekazało RMF24, przez mniej więcej godzinę urzędnicy nie mogli sprawdzić statusu ubezpieczenia osób ubiegających się o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Nie byli więc w stanie zdecydować o ich przyznawaniu. Rzecznik NFZ zapewnił, że ok. godziny 10:30 problem został zażegnany.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Czarnek szefem u Nawrockiego? "Mieści się w dopuszczalnych zakresach"
Karta EKUZ. Czym jest?
Karta EKUZ uprawnia do korzystania z publicznej opieki zdrowotnej w krajach Unii Europejskiej, EFTA oraz Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. Wydawana jest bezpłatnie każdemu członkowi rodziny osobno. Otrzymać ją mogą osoby ubezpieczone i nieubezpieczone, które mają do tego prawo na podstawie szczególnych uprawnień.
Wniosek o kartę EKUZ można złożyć osobiście w oddziale NFZ, przez internetowe konto pacjenta, ePUAP, pocztą tradycyjną lub w punkcie obsługi na Lotnisku Chopina. Ważność karty można sprawdzić online.
Źródło: RMF24