Obowiązkowa zmiana w szkolnych łazienkach. Szykuje się niebawem

Mydło do rąk, papier toaletowy i zapewnienie ciepłej i zimnej bieżącej wody - dostęp do nich w szkołach i placówkach już niedługo będzie obowiązkiem. Zmiany następują w związku z nowelizacją rozporządzenia ministra edukacji. W życie wejdą już niedługo.

Ministra edukacji Barbara Nowacka
Ministra edukacji Barbara Nowacka
Źródło zdjęć: © East News | Marysia Zawada/REPORTER
oprac. ALW

30.06.2024 | aktual.: 30.06.2024 12:33

W środę w Dzienniku Ustaw opublikowana została nowelizacja rozporządzenia ministra edukacji ws. bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. Zgodnie z nowymi przepisami, "w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych zapewnia się ciepłą i zimną bieżącą wodę oraz środki higieny osobistej, w szczególności: mydło do rąk; ręczniki papierowe lub suszarki do rąk; papier toaletowy".

"Zmiany są konieczne"

Na etapie opiniowania projektu nowelizacji rozporządzenia ministra edukacji, które miało miejsce w marcu, poinformowano, że wprowadzenie zmian jest konieczne ze względu na potrzebę doprecyzowania istniejącego przepisu, który nie wskazywał, jakie środki higieniczne powinny być dostępne.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

W uzasadnieniu projektu zwrócono uwagę na to, że "higiena osobista nie tylko wpływa na komfort nauki w szkole i placówce, ale i na bezpieczeństwo uczniów i pracowników szkoły i placówki". Podkreślono, że zadaniem zarówno urządzeń, jak i środków czystości jest zapewnienie przebywającym w budynku osobom wysokiego poziomu czystości, "co bezpośrednio wpływa na zmniejszenie liczby zakażeń i redukcję ryzyka infekcji".

Z tego względu - jak podkreślono - "uszczegółowienie katalogu środków higieny osobistej zapewnianych w szkołach i placówkach jest konieczne".

Raport o setkach uchybień

Powołując się w uzasadnieniu na "Raport o stanie sanitarnym kraju" wydany w 2023 r. przez Główny Inspektorat Sanitarny, zwrócono uwagę, że organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej w 2022 r. wydały 568 decyzji administracyjnych w związku z uchybieniami dotyczącymi niezapewnienia właściwego stanu sanitarno-higienicznego toalet, w tym sprawności technicznej armatury oraz wyposażenia w środki higieniczne.

"W porównaniu z 2021 r. więcej placówek wykazało brak wyposażenia w środki higieny osobistej np. brakowało papieru toaletowego, mydła w płynie w dozownikach, ręczników papierowych do suszenia rąk" - napisano.

Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, czyli 11 lipca.

Czytaj także:

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (926)