Obowiązkowa zmiana w szkolnych łazienkach. Szykuje się niebawem
Mydło do rąk, papier toaletowy i zapewnienie ciepłej i zimnej bieżącej wody - dostęp do nich w szkołach i placówkach już niedługo będzie obowiązkiem. Zmiany następują w związku z nowelizacją rozporządzenia ministra edukacji. W życie wejdą już niedługo.
W środę w Dzienniku Ustaw opublikowana została nowelizacja rozporządzenia ministra edukacji ws. bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach. Zgodnie z nowymi przepisami, "w pomieszczeniach sanitarnohigienicznych zapewnia się ciepłą i zimną bieżącą wodę oraz środki higieny osobistej, w szczególności: mydło do rąk; ręczniki papierowe lub suszarki do rąk; papier toaletowy".
"Zmiany są konieczne"
Na etapie opiniowania projektu nowelizacji rozporządzenia ministra edukacji, które miało miejsce w marcu, poinformowano, że wprowadzenie zmian jest konieczne ze względu na potrzebę doprecyzowania istniejącego przepisu, który nie wskazywał, jakie środki higieniczne powinny być dostępne.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Burza wokół posłanki Matysiak. Jakubiak: To zwykłe szaleństwo
W uzasadnieniu projektu zwrócono uwagę na to, że "higiena osobista nie tylko wpływa na komfort nauki w szkole i placówce, ale i na bezpieczeństwo uczniów i pracowników szkoły i placówki". Podkreślono, że zadaniem zarówno urządzeń, jak i środków czystości jest zapewnienie przebywającym w budynku osobom wysokiego poziomu czystości, "co bezpośrednio wpływa na zmniejszenie liczby zakażeń i redukcję ryzyka infekcji".
Z tego względu - jak podkreślono - "uszczegółowienie katalogu środków higieny osobistej zapewnianych w szkołach i placówkach jest konieczne".
Raport o setkach uchybień
Powołując się w uzasadnieniu na "Raport o stanie sanitarnym kraju" wydany w 2023 r. przez Główny Inspektorat Sanitarny, zwrócono uwagę, że organy Państwowej Inspekcji Sanitarnej w 2022 r. wydały 568 decyzji administracyjnych w związku z uchybieniami dotyczącymi niezapewnienia właściwego stanu sanitarno-higienicznego toalet, w tym sprawności technicznej armatury oraz wyposażenia w środki higieniczne.
"W porównaniu z 2021 r. więcej placówek wykazało brak wyposażenia w środki higieny osobistej np. brakowało papieru toaletowego, mydła w płynie w dozownikach, ręczników papierowych do suszenia rąk" - napisano.
Rozporządzenie wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, czyli 11 lipca.
Czytaj także: