Trwa ładowanie...

Wypadek Pendolino w Kołobrzegu. Kolej: zawiodły rogatki. Tragedii zapobiegł maszynista

Tylko dzięki przytomności umysłu maszynisty pociągu Pendolino w nocy nie doszło do katastrofy kolejowej w Kołobrzegu. Kolejarze przyznają: zawiodły rogatki, a maszynista w porę zauważył zagrożenie i zaczął hamować. 61-letni kierowca zawdzięcza mu życie. Tymczasem wypadek zwiększył liczbę pociągów Pendolino odstawionych na bocznice - pasażerowie narzekają, że płacą za inny standard.

Wypadek Pendolino w Kołobrzegu. Kolej: zawiodły rogatki. Tragedii zapobiegł maszynistaŹródło: Wikimedia Commons CC0
dtakl6d
dtakl6d

Wypadek na drodze krajowej nr 11 w Podczelu przy wjeździe do środkowopomorskiego kurortu wydarzył się we wtorek wieczorem. 61-letni kierowca wjechał wprost przed nadjeżdżający pociąg. 61-latek przeżył, ale auto jest rozbite. Nic nie stało się też pasażerom Pendolino.

Choć przyczyny wypadku wyjaśnia przyczyny wypadku to jednak przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe przyznają, że zawiodło urządzenie opuszczające rogatki na ruchliwym przejeździe kolejowym. To przejazd z rogatkami, które zamykają się dzięki czujnikom.

- Urządzenia zawiodły. Dyżurny ruchu, kiedy zorientował się, że otrzymuje niewłaściwy sygnał natychmiast zawiadomił maszynista. Ten dojeżdżając do przejazdu też zauważył niebezpieczeństwo i włączył hamulce - mówi Wirtualnej Polsce Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy zarządcy infrastruktury kolejowej.

Jedna z możliwych przyczyn: ulewa

Podczas zderzenia pociąg jechał już tylko z prędkością ok. 20 km/h.

dtakl6d

Co się stało z rogatkami? - Przy przejeździe pociągów, które jechały w tym miejscu przez Pendolino zapory opuściły się i działy czerwone lampy. Zakładamy m.in. wpływ czynników zewnętrznych, czyli ulew nad Pomorzem, brak zasilania, praca urządzeń, sposób obsługi - dodaje rzecznik PKP PLK.

- To było incydentalne zdarzenie na naszej sieci kolejowej - zastrzega Siemieniec.

Zobacz także: Burze i ulewy nad Polską. Wiem, kiedy powrócą upały

Wagony "zapendolino", ale bilet na EIP

Tymczasem uszkodzone w Kołobrzegu Pendolino to kolejny pociąg standardu EIP, który PKP Intercity musi odstawić na bocznicę. Tym razem uszkodzenia są na tyle niewielkie, że pociąg wróci do ruchu dość szybko.

dtakl6d

Nie zmienia to faktu, że przez kilka najbliższych dni na trasach nie będzie jeździć aż sześć elektryczny zespołów włoskiego producenta, które wielu Polaków znów przekonało do kolei. Co więcej, nie wszystkie pozostałe pociągi Pendolino nie wyjadą na tory niebawem.

Trzy zostały uszkodzone w innych, wcześniejszych wypadkach: Bielsku-Białej, Modlinie oraz Pszczynie. Jeden jest na planowym przeglądzie technicznym, a kolejny jest na rewizyjnej naprawie okresowej. "Pojazd, który doznał uszkodzenia pod Pszczyną, do końca tego tygodnia powróci na tory" - zapowiada w komunikacie Agnieszka Serbeńska, rzecznik prasowy PKP IC. O pozostałych czterech nie wspomina.

dtakl6d

To oznacza, że na peronie zamiast pociągu klasy premium, może podjechać zwykły ekspres. PKP IC zapewnia, że po podróży można złożyć reklamację w kasie lub przez internet. Otrzymamy wtedy zwrot różnicy między ceną biletu premium a tańszym Intercity. Zdarza się jednak, że PKP IC sprzedaje bilety na Pendolino, choć wie wcześniej, że podstawi skład zastępczy, o czym pisaliśmy na łamach WP.

Masz newsa, zdjęcie lub film? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

dtakl6d
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dtakl6d
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj