Trwa ładowanie...

Wydano ostrzeżenie przed popularnymi lekami na infekcje górnych dróg oddechowych

Europejska Agencja Leków (EMA) wydała środki bezpieczeństwa dla leków zawierających pseudoefedrynę. Jest ona składnikiem popularnych preparatów na przeziębienie i alergie. Okazuje się, że może powodować bardzo poważne powikłania neurologiczne.

Zdjęcie ilustracyjneZdjęcie ilustracyjneŹródło: Adobe Stock, fot: Benjamin Nolte / noltemedia
dglywza
dglywza

Komitet ds. Oceny Ryzyka w ramach Nadzoru nad Bezpieczeństwem Farmakoterapii (PRAC) Europejskiej Agencji Leków wskazuje w ostrzeżeniu na ciężkie powikłania stosowania pseudoefedryny. Wymieniono tu zespół tylnej odwracalnej encefalopatii (PRES) i zespół odwracalnego zwężenia naczyń mózgowych (RCVS) — schorzenia, które są skutkiem zmniejszonego dopływu krwi do mózgu.

Eksperci zalecają więc, aby nie stosować leków zawierających pseudoefedrynę szczególnie u pacjentów z wysokim ciśnieniem krwi. Niewskazane tego typu leki są także dla osób zmagających się z ciężką chorobą nerek (nagłą lub przewlekłą), czy niewydolnością tego narządu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Raport o pedofilii w Kościele. Jakie kary dla przestępców seksualnych?

W wydanym komunikacie wskazano na objawy PRES i RVS, które powinny niepokoić:

- silny ból głowy o nagłym początku,

dglywza

- nudności,

- drgawki

- splątanie

- zaburzenia widzenia.

Zobacz także:

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
dglywza
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dglywza
Więcej tematów