Wrocław. Panel Obywatelski za nami. Znamy pierwsze zalecenia, co do rozwoju miasta
Rok temu Wrocław rozpoczął przygotowania do pierwszego Panelu Obywatelskiego. Pierwotne plany pokrzyżowała pandemia. Wbrew trudnościom, miesiąc temu rozpoczęły się spotkania panelistek i panelistów. Zakończyły sie w ostatnia sobotę. O rekomendacje panelistek i panelistów.
05.10.2020 | aktual.: 01.03.2022 14:05
Organizacji panelu podjęły się Fundacja Dom Pokoju, przy wsparciu Fundacji na rzecz Studiów Europejskich. Wzięło w nim udział 85 panelistek i panelistów, którzy pracowali przez pięć kolejnych sobót. Zadanie kosztowało miasto 200 tys. złotych.
Panel wsparło merytorycznie 13 ekspertów i ekspertek z kraju, a nawet zagranicy. W proces zaangażowało się 21 stron reprezentujących organizacje pozarządowe, ruchy miejskie oraz Rady Osiedli. Ze strony Urzędu Miejskiego Wrocławia w panel na różnych jego etapach zaangażowanych było ponad 30 osób.
Wrocław. Dużo rekomendacji po Panelu Obywatelskim
- Paneliści wypracowali ostatecznie 63 rekomendacje. Tych z bardzo silnym poparciem mamy 50, dodatkowo 13 do rozważenia. Jedna trzecia spośród wszystkich wskazań uzyskała powyżej 95 proc. poparcia - mówi Bartłomiej Świerczewski, dyrektor Departamentu Spraw Społecznych.
- Widać, że przy zbudowaniu dobrego klimatu do dyskusji, wrocławianie i wrocławianki potrafią dojść do konsensusu w ważnych dla nich sprawach. Robi wrażenie stanowczość panelu. Na tym tle wrocławskie badanie wybija się spośród innych tego typu procesów realizowanych w ostatnich latach w Polsce - dodaje Świerczewski.
Wrocław. Rekomendacje transportowe
Panel miał przynieść odpowiedzi na pytanie: Jaki środek transportu publicznego powinien połączyć centrum miasta z osiedlami: Jagodno, Maślice, Muchobór Wielki, Ołtaszyn, Psie Pole - autobus czy tramwaj? Generalna odpowiedź brzmi: Tramwaj!
Priorytet dla tramwaju to główne wskazanie panelu. Pomimo tego, że jest to duże wyzwanie organizacyjne i inwestycyjne, miasto będzie iść nadal w tym kierunku, dlatego jeszcze w tym roku rozpocznie weryfikację Wrocławskiego Programu Tramwajowego z 2016 roku.
Wrocław. Tramwaj, ale nie tylko
- Jako rozwiązanie opcjonalne panel wskazał również autobus we wszystkich kierunkach, które wziął pod rozwagę, czyli Jagodno, Maślice, Muchobór Wielki, Ołtaszyn, Psie Pole - mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności.
- W ślad za Jagodnem, gdzie pracujemy już nad wariantem przejściowym z wydzieloną drogą dla autobusu, przystąpimy do analizy takich opcji na innych wskazanych kierunkach. Dlatego wiosną 2021 roku przedstawiona zostanie nowa odsłona Programu Tramwajowego. Przedstawimy plan na ekologiczne, korytarze transportowe. Będzie on dostosowany do nowego okresu programowania Unii Europejskiej na lata 2021-2027, żeby przygotować się do pozyskiwania funduszy unijnych. Równocześnie mamy świadomość, że musimy brać pod uwagę możliwości miejskiego budżetu i etapowanie poszczególnych tras - kończy Kozłowska-Święconek.
Ponadto w 2021 roku przedstawiona zostanie do dyskusji z mieszkańcami koncepcja nowego układu linii tramwajowych i autobusowych. A także rozpoczęta zostanie aktualizacja Planu transportowego 2016-2022, aby mieć aktualny dokument do organizowania transportu zbiorowego we Wrocławiu i aglomeracji po roku 2022.
Wrocław. Rekomendacje ws. jakości życia
Drugim istotnym zagadnieniem podniesionym w panelu było: Czy - dla podniesienia jakości życia i w trosce o środowisko - wprowadzić w mieście strefy o szczególnych zasadach poruszania się - np. ograniczenia wjazdu pojazdów o określonym typie silników, opłaty za wjazd, strefy ruchu pieszego, rozwój strefy płatnego parkowania?
Paneliści w zdecydowany sposób, na poziomie 87 proc. poparcia, powiązali ograniczanie obecności samochodów w centrum i śródmieściu z poprawą jakości życia. O ile panel nie zarekomendował wprost wprowadzenia we Wrocławiu strefy czystego transportu, o tyle dał miastu silny mandat (88 proc.) dla wprowadzenia wyższych opłat za parkowanie w centrum miasta w celu lepszego wykorzystania parkingów kubaturowych. Oznacza to, że do świadomości uczestników panelu przebiła się konieczność ograniczenia liczby 240 tys. samochodów, które wjeżdżają codziennie do miasta.
Wrocław. Zmiana przepisów, potem zmiana w przestrzeni
- Wśród rekomendacji do rozważenia z wysokim poparciem 65 proc. pojawiło się wskazanie o lobbowanie na poziomie rządowym o wprowadzenie przepisów umożliwiających procedowanie w mieście stref ograniczonego wjazdu dla pojazdów o określonym typie silnika, a w ślad za tym wprowadzenie strefy ograniczonego ruchu na obszarze wyznaczonym przez Promenadę Staromiejską (73 proc.). Będziemy się przygotowywać do tego, by przeprowadzić badania realnej emisji spalin - mówi Katarzyna Szymczak-Pomianowska, dyrektor Departamentu Zrównoważonego Rozwoju.
- W Krakowie tego typu analizy wykazały, że za blisko połowę zanieczyszczeń komunikacyjnych odpowiada kilka procent pojazdów o najgorszych parametrach emisji. Jeśli udałoby się, np. wspólnie z Polskim Alarmem Smogowym pozyskać zewnętrzne dofinansowanie do badań, moglibyśmy je przeprowadzić już w 2021 roku - dodaje.
Wrocław. Centrum dla wszystkich, ale nie zawsze samochodem
Przy poparciu na poziomie 75 proc. panel wskazał potrzebę wprowadzenia strefy ograniczonego ruchu w obrębie Promenady Staromiejskiej. Panelistki i paneliści podkreślili jednakże potrzebę konsultacji społecznych w tej sprawie, dlatego koncepcja funkcjonowania centrum z wykorzystaniem idei tzw. ostatniej mili, którą planujemy przygotować, nie obędzie się bez konsultacji społecznych. Dokument ten może pokazać nowe strefy piesze, wprowadzić nową organizację ruchu na danej ulicy, terenie, regulować sposób dostaw, rekomendować jako pojazdy dostawcze rowery cargo.
Wrocław. Atrakcyjna przestrzeń z zielenią
Równocześnie panel w swoich rekomendacjach do wdrożenia (88 proc.), rekomenduje corocznie zadanie polegające na tworzeniu w obszarze centrum i śródmieścia atrakcyjnych przestrzeni wyposażonych w zieleń, małą architekturę oraz elementy małej retencji. Będziemy pracować, aby takich miejsc było więcej. Taką przykładową przestrzenią w centrum miasta, którą chcielibyśmy zazielenić i "rozszczelnić" jest skwer przy pomniku Bolesława Chrobrego.
Wrocław. Zeroemisyjność wskazana jako wyzwanie
Kolejnym bardzo silnym i czytelnym wskazaniem w kontekście zmian klimatycznych jest oczekiwanie, aby komunikacja publiczna we Wrocławiu do 2035 zasilana była z OZE i aby już rozpocząć analizowanie sposobu realizacji takiego celu. Podejmiemy się więc również takich analiz.
Wrocław. Pytanie główne panelu
Pierwszy wrocławski Panel Obywatelski odpowiadał na pytanie: Jak usprawnić przemieszczanie się po Wrocławiu, mając na względzie poprawę jakości życia i ochronę klimatu? Część rekomendacji więc stanowi odpowiedź na tak ogólnie sformułowane zagadnienie. One również będą przedmiotem naszych dokładnych analiz.
Wrocław. Rower jako alternatywa
Dwa kółka, zdaniem panelistów, pomagają w się sprawniejszym poruszaniu się po Wrocławiu, dlatego spora liczba rekomendacji dotyczy właśnie ruchu rowerowego. Co ważne mamy mocne wskazania inwestycyjne - takie jak budowa wydzielonych dróg rowerowych, ale panel podkreślił też potrzebę kontroli i edukacji dla zgodnego współistnienia pieszych i rowerzystów w przestrzeni miasta.
Wrocław. Panel Obywatelski - co dalej?
- Bardzo się cieszę, że udało nam się zrealizować Panel Obywatelski zgodnie ze wszystkimi wytycznymi ekspertów i naszych partnerów. Dla mnie jako socjologa to niezwykle ważne. Dziękuję także naszym Panelistom za zaangażowanie i wykonaną pracę - podsumowuje Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
- Teraz czas na szeroką analizę danych, które dostarczyło nam to badanie Przygotowanie szczegółowego raportu potrwa dwa miesiące. W grudniu przedstawimy szczegółowe wyliczenia i analizy - dodaje Sutryk.