RegionalneWrocławWrocław. Co z tym szpitalem? Urząd Marszałkowski zaprzecza rewelacjom prasy

Wrocław. Co z tym szpitalem? Urząd Marszałkowski zaprzecza rewelacjom prasy

We Wrocławiu trwa budowa Nowego Szpitala Onkologicznego, który powstanie przy ul. Kosmonautów i będzie jedną z nowocześniejszych placówek tego typu w Polsce. Wokół inwestycji pojawiły się jednak pewne kontrowersje po jednym z artykułów prasowych. Tezom w nich zawartym zaprzecza Urząd Marszałkowski, który nadzoruje proces powstania szpitala

Wrocław. Co z tym szpitalem? Urząd Marszałkowski zaprzecza rewelacjom prasy
Wrocław. Co z tym szpitalem? Urząd Marszałkowski zaprzecza rewelacjom prasy
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
Łukasz Kuczera

02.07.2021 20:21

Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego postanowił wydać oświadczenie, po tym jak wrocławska "Gazeta Wyborcza" opublikowała artykuł pod tytułem "Dyrektor szpitala z dobrym wynikiem finansowym wyrzucony z pracy przez PiS i Bezpartyjnych. Bo zadawał niewygodne pytania".

"Zarząd Województwa Dolnośląskiego ubolewa, że wokół tak ważnej dla mieszkańców całego regionu inwestycji, którą jest Nowy Szpital Onkologiczny we Wrocławiu próbuje się budować negatywną narrację i co więcej - wprowadzać w błąd opinię publiczną. Zarzuty przedstawione w cytowanym artykule są całkowicie bezpodstawne, co zostało drobiazgowo wyjaśnione w poniższej treści oświadczenia" - napisano w komunikacie.

Wrocław. Co z tym szpitalem? Urząd Marszałkowski zaprzecza rewelacjom prasy

Jak tłumaczy urząd, Nowy Szpital Onkologiczny we Wrocławiu to jedna z największych i najważniejszych inwestycji, planowanych przez zarząd Województwa na najbliższe lata.

"Ważny sygnał". Bogdan Zdrojewski o kongresie PiS. Zwraca uwagę na zapowiedź Kaczyńskiego

"Decyzja o jego budowie była podyktowana rosnącą zachorowalnością na nowotwory, a tym samym coraz większą liczbą pacjentów onkologicznych. Dzięki połączeniu szpitali możliwy będzie rozwój nie tylko nowoczesnej i kompleksowej onkologii i hematologii, ale również działalności pulmonologicznej, na którą zapotrzebowanie będzie rosło z uwagi na dużą liczbę pacjentów borykających się z powikłaniami po przechorowaniu COVID-19" - czytamy w oświadczeniu.

Wrocław. Proces łączenia szpitali

"Odnosząc się do zarzutów byłego dyrektora Dolnośląskiego Centrum Chorób Płuc, Pana Marcina Murmyło: 'proces łączenia szpitali dzieje się zbyt szybko, decyzja ta ma charakter polityczny, a nie merytoryczny', zamieszczonych w artykule opublikowanym na portalu Wrocław Wyborcza.pl, należy sprostować, że przygotowania do łączenia szpitali rozpoczęły się już w lipcu 2020 r. przy współudziale wszystkich trzech podmiotów, natomiast sama koncepcja konsolidacji była znana już wcześniej" - napisano w komunikacie.

3 czerwca 2020 r. dyrektorzy wszystkich trzech szpitali podpisali umowę ustanawiającą współpracę w celu realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie Nowego Szpitala Onkologicznego we Wrocławiu i stworzeniu w przyszłości Szpitala Onkologiczno-Pulmonologiczno-Hematologicznego.

W dniu 15 kwietnia 2021 r. radni Sejmiku Województwa jednogłośnie przyjęli uchwałę w sprawie połączenia Dolnośląskiego Centrum Transplantacji Komórkowych z Krajowym Bankiem Dawców Szpiku z Dolnośląskim Centrum Onkologii (Uchwała Sejmiku Województwa Dolnośląskiego nr XXX/645/21).

Podobnie wyglądała sytuacja w czasie sesji sejmiku, która odbyła się w dniu 24 czerwca 2021 r. Za przyjęciem uchwały (Uchwała Sejmiku Województwa Dolnośląskiego nr XXXIV/690/21) w sprawie połączenia Dolnośląskiego Centrum Chorób Płuc z Dolnośląskim Centrum Onkologii zagłosowali niemalże wszyscy radni. Przeciwko była wyłącznie jedna osoba.

Połączenie trzech szpitali prowadzonych przez samorząd województwa - Dolnośląskiego Centrum Transplantacji Komórkowych z Krajowym Bankiem Dawców Szpiku, Dolnośląskiego Centrum Chorób Płuc oraz Dolnośląskiego Centrum Onkologii - jest niezbędnym elementem w procesie budowy Nowego Szpitala Onkologicznego we Wrocławiu.

Wrocław. Formalne podstawy finansowania szpitala

"Nawiązując do słów Pana Marcina Murmyło: 'o pieniądzach z rządu była mowa jedynie w mejlu, który wysłał Sławomir Gadomski, wiceminister zdrowia, a żadnych oficjalnych dokumentów w tej sprawie nie ma', należy zdementować te niezgodne z prawdą sformułowanie, powołując się na poniższe fakty" - napisano w oświadczeniu.

Email wysłany przez wiceministra zdrowia Sławomira Gadomskiego miał charakter formalny. Korespondencja została wysłana z oficjalnego adresu mailowego Ministerstwa Zdrowia i była skierowana do członków zarządu województwa dolnośląskiego.

Wiceminister w liście elektronicznym wskazał dokładnie, że "warunkiem koniecznym przekazania jakichkolwiek środków na inwestycję będzie połączenie jednostek".

25 czerwca 2020 r. uchwałą zarządu województwa dolnośląskiego przyjęty został Wieloletni Program Inwestycyjny pod nazwą "Budowa Nowego Szpitala Onkologicznego we Wrocławiu".

Wieloletni Program Inwestycyjny został przedstawiony Ministerstwu Zdrowia, gdzie poddany został ocenie w Departamencie Oceny Inwestycji. Dokument uzyskał pozytywną ocenę co pozwoliło na rozpoczęcie realizacji kolejnych etapów inwestycji.

3 lipca 2020 r. została podjęta Uchwała nr 91/2020 Rady Ministrów w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą "Budowa Nowego Szpitala Onkologicznego we Wrocławiu", na mocy której, na realizację projektu wygospodarowane zostały środki w wysokości 300 mln zł z budżetu państwa. Koszt budowy nowego szpitala szacuje się na 727,5 milionów złotych.

Przeprowadzenie konsolidacji szpitali jest warunkiem otrzymania środków rządowego wsparcia finansowego.

Wrocław. Proces łączenia zgodny z planem

"Odnosząc się do słów Pana Marcina Murmyło: 'czas na połączenie został skrócony', należy sprostować, że w Wieloletnim Programie Inwestycyjnym przyjętym rok temu (Uchwała ZWD nr 2243/VI/20 z dnia 25 czerwca 2020 r. - strona 162) został uwzględniony harmonogram łączenia trzech podmiotów.

Dokładnie na stronie 162 dokumentu znalazł się konkretny zapis, że wdrożenie procesu łączenia trzech szpitali ma odbyć się w okresie od kwietnia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r. Proces nie został przyśpieszony, został wykonany zgodnie z obowiązującym od roku harmonogramem.

Proces łączenia szpitali rozpoczął się dzięki zabezpieczeniu środków na realizację inwestycji. Oprócz środków zagwarantowanych z budżetu państwa, Samorząd Województwa zabezpieczył na ten cel 200 mln zł (Uchwała ZWD Nr 1896/VI/20). Zabezpieczenie finansowe umożliwiło szybsze rozpoczęcie prac związanych z konsolidacją podmiotów.

Dzięki połączeniu szpitali zostanie zwiększona dostępność, jakość i kompleksowość świadczeń zdrowotnych. Żeby to osiągnąć konieczne jest skoncentrowanie zasobów oraz potencjałów, którymi dysponują trzy wcześniej wspomniane podmioty. Obecnie szpitale funkcjonują w budynkach niespełniających standardów technicznych i niedających możliwości rozwoju działalności medycznej.

Połączenie szpitali pozwoli na osiągnięcie korzyści zarówno w obszarze działalności medycznej m.in. poprzez optymalne wykorzystanie potencjału personelu medycznego, potencjału sprzętowego oraz technologicznego, jak i w niemedycznych aspektach, takich jak administracja, usługi techniczne oraz usługi wsparcia.

"O tym, że wcześniejsze połączenie podmiotów było słuszną decyzją świadczą pierwsze efekty połączenia DCO z DCTK. Znacznie zmniejszono liczbę badań diagnostycznych: radiologicznych i laboratoryjnych zlecanych na zewnątrz DCTK. Dzięki temu pacjenci mają wykonywane badania dobrej jakości i w odpowiednim czasie. Poza tym, przyspieszył się także proces diagnostyki i leczenia pacjentów hematologicznych" - podkreślono w oświadczeniu.

Wrocław. Komunikacja i transparentność

We wspomnianym artykule znalazły się również stwierdzenia o rzekomym braku transparentności oraz nieprzekazywaniu informacji. "Trzeba w tym miejscu wymienić szereg działań podjętych przez zarząd województwa w celu zapewnienia zgodności procedur zmierzających do połączenia trzech szpitali" - napisano.

W lipcu 2020 r. został powołany zespół sterujący oraz zespoły Robocze (zespół ds. medycznych, zespół ds. prawnych, zespół ds. administracyjnych i finansowych, zespół ds. zakupów, zespół ds. aparatury medycznej). W skład każdego zespołu wchodzą pracownicy wszystkich łączonych podmiotów medycznych. Proces łączenia jest realizowany na podstawie przeprowadzonych analiz i zaleceń ww. zespołów.

"Warto nadmienić, że członkiem zespołu sterującego był pan Marcin Murmyło (Uchwała ZWD nr 2409/VI/20 ) i uczestniczył w jego pracach od samego początku. Nigdy nie zgłaszał zastrzeżeń co do terminu łączenia szpitali podczas spotkań zespołu sterującego. Pan Marcin Murmyło był również członkiem zespołów ds. medycznych oraz informatycznych" - napisano.

Zgodnie z art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, projekt uchwały sejmiku województwa dolnośląskiego w sprawie połączenia DCChP z DCO został przedłożony Reprezentatywnym Organizacjom Związkowym z wnioskiem o przedstawienie opinii. Prośba o przedstawienie opinii została również wystosowana do Rad Społecznych działających przy podmiotach leczniczych, które mają zostać połączone. Reprezentatywne Organizacje Związkowe oraz Rady Społeczne pozytywnie zaopiniowały projekt Uchwały Sejmiku Województwa Dolnośląskiego.

"Dyrektorzy wcześniej wspomnianych podmiotów - w tym Pan Marcin Murmyło - jeszcze przed objęciem swoich stanowisk zostali poinformowani o zamiarach zarządu województwa odnoszących się do połączenia jednostek i budowy nowego szpitala. Decyzja o połączeniu podmiotów zapadała stopniowo, a proces ten rozpoczął się już rok temu. Należy podkreślić, że każdy z etapów łączenia podlegał konsultacjom zarówno z dyrektorami, jak i kadrami medycznymi łączonych placówek" - napisano.

"Nawet w trudnym czasie pandemii były organizowane spotkania zdalne z pracownikami, w których udział brało kilkadziesiąt osób. Takie spotkania odbyły się między innymi 4 września 2020 r., 29 stycznia 2021 r., 5 marca 2021 r., 15 czerwca 2021r. 7 czerwca 2021 r. odbyły się również spotkania ze Związkami Zawodowymi Dolnośląskiego Centrum Transplantacji Komórkowych oraz Dolnośląskiego Centrum Chorób Płuc, na których omawiane były wątpliwości pracowników łączonych podmiotów oraz przedstawiane propozycje rozwiązań" - dodano.

W całym procesie realizacji inwestycji kluczowe jest zapewnienie transparentności. W związku z tym odbyły się dwa szkolenia (ostatnie 8 czerwca 2021 r.) z zakresu sposobów przeciwdziałania korupcji oraz mechanizmów korupcyjnych realizowane we współpracy z Centralnym Biurem Antykorupcyjnym.

W szkoleniu wzięli udział przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego zaangażowani w proces budowy nowego szpitala oraz pracownicy trzech łączonych podmiotów.

Wrocław. Kontynuacja i rozwój

"Nieprawdziwe są informacje przekazywane przez Pana Marcina Murmyło, że w nowym szpitalu działalność pulmonologiczna będzie zaniedbywana, a pacjenci Dolnośląskiego Centrum Chorób Płuc zostaną pozbawieni opieki specjalistów. Trzeba podkreślić, że plan pulmonologii w ramach nowego szpitala został zaakceptowany przez Pana Murmyło" - napisano.

Połączenie Dolnośląskiego Centrum Onkologii, Dolnośląskiego Centrum Transplantacji Komórkowych i Dolnośląskiego Centrum Chorób Płuc w żadnym stopniu nie ograniczy działalności szpitali prowadzonej do tej pory jako osobne podmioty. Wręcz przeciwnie – działalność ta będzie rozwijana i umacniania.

Profile szpitali pozostaną, pacjenci Dolnośląskiego Centrum Chorób Płuc oraz Dolnośląskiego Centrum Transplantacji Komórkowych nadal będą mieli zapewnioną specjalistyczną opiekę, ale w warunkach na miarę XXI wieku. Dzięki nowoczesnemu budynkowi poprawi się również komfort i bezpieczeństwo pacjentów i pracowników.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)