Wielki protest mediów. Czarne plansze w gazetach i na portalach
Media masowo protestują przeciwko nowelizacji ustawy o prawie autorskim. Na pierwszych stronach gazet oraz na czołówkach portali informacyjnych pojawiły się grafiki z hasłem: "Politycy! Nie zabijajcie polskich mediów!". "Niechęć rządzących do zajęcia się tym problemem świadczy o braku odpowiedzialności i krótkowzroczności. Dziś nie jest jeszcze za późno" - napisano w apelu.
W ubiegłym tygodniu Sejm uchwalił nowelizację ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. To skutek unijnej dyrektywy, którą Polska musi wdrożyć. Ta nakazuje, by wielkie platformy internetowe dzieliły się przychodami z reklam z twórcami treści.
- Obecnie, po wpisaniu szukanego hasła np. w Chrome, od razu pojawia się szukana treść i czytelnik nie przechodzi na stronę wydawcy, który tę informację przygotował. Nie generuje więc ruchu na stronie portalu. Teraz big-techy nadal korzystają z zasobów wydawców, przygotowując odpowiedzi, nie dzieląc się z nimi korzyściami - zwracał uwagę w rozmowie z Polską Agencją Prasową Maciej Kossowski, prezes Związku Pracodawców Wydawców Cyfrowych.
Wysokość wynagrodzenia ma być ustalana w ramach negocjacji między mediami a big-techami. Wydawcy oczekiwali jednak, że państwo narzuci pewne zasady negocjacji. Koalicja rządząca zignorowała jednak te postulaty. Nad problemem pochyliły się posłanki Partii Razem Daria Gosek-Popiołek i Dorota Olko, które zgłosiły poprawki, ale strona rządowa je odrzuciła.
Branża alarmuje, że jeśli nie uda się tego uregulować, to wszystko skończy się wieloletnią batalią w sądach. Tak było we Francji. Ostatecznie tamtejszy urząd ds. konkurencji musiał nałożyć na Google karę rzędu 250 mln euro. Technologiczny gigant bowiem nie stosował się do narzuconych zasadach wynagradzania za treści.
Wielki protest w mediach
Media zdecydowały się więc na protest. W drukowanych wydaniach gazet na pierwszych stronach zamieszczony został na czarnym tle biały napis z hasłem: "Politycy! Nie zabijajcie polskich mediów". Pojawił się tam też wspólny apel.
Podobny baner pojawił się także na głównych stronach informacyjnych portali internetowych.
W akcji pod egidą Izby Wydawców Prasy biorą udział niemal wszyscy wydawcy, m.in: Wirtualna Polska, Ringier Axel Springer Polska, Agora, Polska Press, Grupa ZPR Media, Gremi Media, Wydawnictwo Bauer, Infor, a także ponad 350 tytułów lokalnych.
Nowelizacja trafiła do Senatu. W najbliższym wtorek ma się nią zająć senacka komisja kultury.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: Po co nam polskie media, skoro mamy Google i Metę? [OPINIA]