Trwa ładowanie...
d4kympo

Waszyngton piętnuje rosyjskie media w USA. Amerykanie ograniczają wpływy Moskwy

Amerykański rząd idzie na wojnę z rosyjskimi mediami w USA. Anglojęzyczne programy Russia Today i Sputnik zostaną uznane za obcą propagandę. Moskwa zarzuca Waszyngtonowi ograniczanie wolności słowa.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Prezydenci Putin i Trump w lipcu spotkali się w Niemczech
Prezydenci Putin i Trump w lipcu spotkali się w Niemczech (Forum)
d4kympo

Amerykańskie władze na celownik wzięły telewizję Russia Today (RT) i agencję informacyjną Sputnik. Obie anglojęzyczne organizacje, finansowane przez rząd Rosji, działają w USA zgodnie z prawem. Teraz, według zalecenia Departamentu Sprawiedliwości, będą musiały zarejestrować się jako zagraniczni agenci szerzący propagandę na terytorium USA.

Formalnie decyzja Departamentu Sprawiedliwości dotyczy tylko jednego z podmiotów powiązanych z RT i Sputnika, ale w praktyce będzie miało bardzo poważne konsekwencje dla działalności rosyjskich mediów produkujących informacje na rynek amerykański. RT i Sputnik nadal będą mogły funkcjonować, ale ich programy będą oznaczane jako propaganda rządowa. Będą także przygotowywać szczegółowe raport na temat treści tych programów i źródeł finansowania.

Rosja wpływała na wybory prezydenckie w USA

Cześć kampanii wpływów, która pomogła Trumpowi

Rosyjskie media anglojęzyczne są oskarżane o udział w kampanii, która miała wpłynąć na wyniki ubiegłorocznych wyborów prezydenckich. FBI prowadzi formalne dochodzenie w tej sprawie i, według portalu Yahoo, uzyskała dostęp do wewnętrznej korespondencji redakcji Sputnika. W styczniu amerykański wywiad opublikował raport, w którym dowodzi, że RT i Sputnik były narzędziami rosyjskiej, rządowej propagandy, której zadaniem było zwiększanie szans Donalda Trumpa.

d4kympo

Obecnie roczny budżet RT w USA wynosi 300 mln. dolarów. Stacja uruchomiona w 2010 r. dociera do kilkudziesięciu milionów Amerykanów. Telewizja nie tylko wykorzystuje klasyczne nadajniki i telewizje kablowe, ale także internet. RT ma również bardzo liberalne podejście do dalszego wykorzystywania swoich materiałów, co powoduje, że treści oznaczone logotypem stacji żyją swoim życiem w sieci.

Kierownicy rosyjskich mediów ryzykują postępowaniami karnymi i grzywnami, jeżeli nie podporządkują się zaleceniu Departamentu Sprawiedliwości i nie zarejestrują swoich organizacji. Te drakońskie metody wynikają z prawa wprowadzonego jeszcze w czasach drugiej wojny światowej, które miało chronić obywateli USA przed wpływami zagranicznych agentów ujawniając ich tożsamość i działalność.

Rosjanie są oburzeni

Margarita Simonjan, redaktor naczelna anglojęzycznej sieci RT, wydała oświadczenie, w którym zarzuca Departamentowi Stanu prowadzenie wojny przeciwko wolności prasy i dziennikarzom. Zastanawia się, jak posunięcie swoich władz potraktują amerykańskie media, które bez jakichkolwiek ograniczeń działają w Moskwie. To stwierdzenie Simonjan, która w przeszłości pracowała na rzecz kampanii wyborczej prezydenta Putina, wzbudziło obawy, że Rosjanie odpowiedzą nakładając własne restrykcje.

Margarita Simonjan, szefowa angielskojęzycznej sieci RT Forum
Margarita Simonjan, szefowa angielskojęzycznej sieci RT (Forum)

Uznanie i oznaczenie materiałów RT i Sputnika jako propagandy państwa rywalizującego z USA znacznie osłabi siłę oddziaływania tych mediów. Ujawnianie faktu manipulacji i publikacji informacji nieprawdziwych jest jedną z głównych metod walki z "doktryną Gerasimowa", czyli opracowaną przez dowódcę rosyjskiej armii metodą wywierania wpływu na obce państwa poprzez sianie chaosu, m.in. z wykorzystaniem mediów. Kreml, za pośrednictwem mediów stara się oddziaływać na politykę i opinię publiczną na całym świecie. RT nadaje także po arabsku, hiszpańsku, niemiecku i francusku. Z kolei agencja informacyjna Sputnik tłumaczy i dystrybuuje swoje materiały w kilkunastu językach, w tym po polsku.

d4kympo

Podziel się opinią

Share
d4kympo
d4kympo
Więcej tematów