Warszawa. Audyt bezpieczeństwa na przejściach. Gdzie jest najwięcej niebezpiecznych "zeber"?
Ponad 4 tys. przejść w 18 dzielnicach – to wynik pięcioletniego audytu bezpieczeństwa nieosygnalizowanych przejść dla pieszych w Warszawie. Niemal pół tysiąca pasów zostało zgłoszonych do poprawy.
Na stołecznych przejściach dla pieszych, które nie posiadają sygnalizacji świetlnej, audytorzy pojawili się wiosną 2016 roku.
Warszawa. ZDM: "Pierwszy na świecie proces o tak dużej skali"
Do sprawdzenia było w sumie 4250 zebr, dlatego według planu audyt miał być rozłożony w czasie. W efekcie audytorzy skontrolowali łącznie aż 4093 przejść nieosygnalizowanych. W każdym audycie brało udział kilku kontrolerów, którzy mierzyli poziom ruchu w danym miejscu oraz sprawdzali otoczenie.
"Na początku zespoły audytorskie pojawiły się w Śródmieściu, potem na Ochocie i Pradze-Południe. Dzielnice te zostały wybrane w pierwszej kolejności, bo w nich – jak pokazywały statystyki – najczęściej dochodziło do wypadków. W Śródmieściu audytorzy przebadali 368 przejść, na Ochocie – 207, a na Pradze-Południe – 351" – tłumaczą stołeczni drogowcy.
2020 był rokiem ważnych zmian dla kierowców. W życie zaczął wchodzić wyczekiwany pakiet
Następnie w 2017 roku kontroli zostały poddane pasy na warszawskich Bielanach (243), Mokotowie (347), Targówku (218) i Ursynowie (222). Później audyt kontynuowany był dopiero w 2019 roku, czego wynikiem były pomiary w Wawrze (348), we Włochach (229), na Pradze-Północ (155) oraz Bemowie (171) i Żoliborzu (182). Natomiast w roku ubiegłym audytorzy pracowali na przejściach na Białołęce (255), w Rembertowie (108), Wesołej (112), Ursusie (161), jak również Wilanowie (117) i na Woli (299).
Warszawa. 481 przejść do pilnej poprawy. Przoduje Wola i Wawer
Najniższe noty od audytorów, czyli 0, 1 lub w niektórych przypadkach 2 pkt., w skali 0-5 otrzymało łącznie 481 "zeber" w Warszawie. Najwięcej najniższych ocen kontrolerzy wystawili na Woli, bo 60 w 34 lokalizacjach, spośród których 51 w 30 lokalizacjach zostało wskazanych do pilnej poprawy bezpieczeństwa.
Na drugim miejscu znalazła się dzielnica Wawer, gdzie niebezpiecznych pasów naliczono w sumie 36 w 31 lokalizacjach. Miejsce trzecie zajęły ex aequo Bielany (32 przejścia do poprawy w 26 lokalizacjach) oraz Białołęka (32 przejścia w 29 lokalizacjach).
Natomiast najmniej przejść budzących wątpliwość bezpieczeństwa znajduje się w Wesołej (jedynie 12 zeber w 10 lokalizacjach).
W Śródmieściu dopatrzono się 30 niebezpiecznych przejść w 22 miejscach.
"Na podstawie wyników pracy audytorów podejmowane są decyzje, jakich zmian dokonać. Zmiany te wiążą się z ingerencją w infrastrukturę, a zastosowane rozwiązania są różne w zależności od lokalizacji i zidentyfikowanych problemów" – wyjaśnia Zarząd Transportu Miejskiego.