RegionalneWarszawaW autobusach jak w szklarni. Po czym poznać klimatyzowany pojazd komunikacji miejskiej?

W autobusach jak w szklarni. Po czym poznać klimatyzowany pojazd komunikacji miejskiej?

ZTM wyjaśnia również gdzie zgłaszać autobusy z niedziałającą klimatyzacją

W autobusach jak w szklarni. Po czym poznać klimatyzowany pojazd komunikacji miejskiej?

23.06.2015 13:30

Latem, w pojazdach komunikacji miejskiej temperatura powinna utrzymywać się w granicach 18-25 stopni Celsjusza. Jednak nie zawsze tak bywa. Często, mimo upałów, kierowcy nie włączają klimatyzacji, a pasażerowie uparcie otwierają okna, przez które wpada i tak ciepłe powietrze.

Jak rozpoznać klimatyzowany autobus?

Wszystkie pociągi SKM, ponad 75 proc. autobusów oraz ponad 27 proc. tramwajów to pojazdy klimatyzowane. Są one oznaczone specjalnymi naklejkami umieszczonymi na drzwiach z napisem „Pojazd klimatyzowany”. Dodatkowo na oknach znajdują się informacje „Pojazd klimatyzowany. Prosimy nie otwierać okien”.

Najłatwiej i najszybciej rozpoznać, czy dany pojazd jest wyposażony w klimatyzację po dużych, białych urządzeniach zamontowanych na dachu.

O problemie niedziałających klimatyzacji w taborze ZTM pisaliśmy kilka tygodni temu .

Kto powinien kontrolować działanie klimatyzacji w pojazdach?

Za kontrolę klimatyzacji teoretycznie odpowiedzialni są pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego, którzy każdego dnia, gdy temperatura na dworze przekracza 25 stopni Celsjusza powinni sprawdzać pojazdy. - Kontrole przeprowadzane są na pętlach. Polegają one na elektronicznym pomiarze temperatury wewnątrz pojazdu oraz sprawdzeniu nawiewu z „kratek” klimatyzacji. Sprawdzane jest także, czy systemy chłodzenia posiadają aktualne certyfikaty i czy są odpowiednio serwisowane - powiedział rzecznik prasowy ZTM , Igor Krajnow.

Gdy klimatyzacja nie działa...

W przypadku, gdy dojdzie do awarii klimatyzacji lub jej działanie jest niewystarczające, ZTM radzi, by pasażerowie informowali o tym kierowcę. - Zdarza się, że prowadzący pojazd spędza za kierownicą 40 czy 50 minut i nie zdaje sobie sprawy, że klimatyzacja w przedziale pasażerskim nie działa prawidłowo. Często – ze względu na zautomatyzowanie systemu chłodzącego – osoba prowadząca pojazd nie ma możliwości zwiększenia wydajności klimatyzacji. Powinna wówczas otworzyć szyberdachy, włączyć nawiewy oraz na pętli odblokować okna. W następnej kolejności jest zobowiązana do poinformowania o niedziałającej klimatyzacji centrali ruchu, gdzie – w zależności od linii, którą obsługuje dany wóz oraz liczby taboru – zapada decyzja o podmianie wozu lub próbie naprawy klimatyzacji - dodaje Krajnow.

Informacje o pojazdach, w których nie działała klimatyzacji można przekazywać do Zarządu Transportu Miejskiego za pośrednictwem:

  • infolinii miejskiej 19115
  • strony internetowej www.ztm.waw.pl (zakładki „kontakt” > „napisz do nas”). W zgłoszeniu należy podać czas i miejsce zdarzenia, numer linii oraz numer taborowy. Następnie informacja jest przesyłana do właściwego przewoźnika, który jest zobowiązany do wyjaśnienia sytuacji. Jeśli pasażer – przekazując informacje o niewłaściwie działającej klimatyzacji – poda swoje dane personalne i adresowe, jego zgłoszenie będzie traktowane jako oficjalna skarga, na którą otrzyma pisemną odpowiedź.
Obraz
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)