Solaris oburzony zakupem chińskich autobusów dla Warszawy
MZA Warszawa ogłosiła przetarg na dostawę autobusów elektrycznych, w którym głównym kryterium była niska cena (aż 90% przyznawanych punktów)
28.04.2014 19:30
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
„MZA Warszawa ogłosiła przetarg na dostawę autobusów elektrycznych, w którym głównym kryterium była niska cena, aż 90% przyznawanych punktów. Takie warunki przetargu preferują produkty tanie o niskiej jakości. W skrajnych przypadkach mogą prowadzić do cen dumpingowych” – oburzają się producenci polskich autobusów z firmy Solaris. W oświadczeniu wyliczają parametry techniczne, w których byli lepsi, takie jak niższe aż o 30 proc. zużycie energii elektrycznej i tym samym niższe koszty eksploatacji, lepsze rozwiązania w zakresie poszycia autobusu, lżejsze baterie i tym samym większą pojemność pasażerską pojazdu.
BYD za dziesięć autobusów eBus zażądał 15.576.346,94 zł. Z kolei Solaris - 21.894.000 zł. Obie oferty w ogłoszonym w styczniu br. przetargu zmieściły się w planowanym na ten cel budżecie miasta (ponad 23 mln zł). Jednak cena stanowiła 90 procent kryterium wyboru.
Czytaj również: Po Warszawie będą jeździć autobusy elektryczne
Jakość to gwarancja bezpieczeństwa, która ma swoją cenę. To co najtańsze, nie zawsze jest dobre. Doświadczenia pokazują, że kupując to co najtańsze płacisz dwa razy. Jak wygląda budowa tanich chińskich autostrad już się przekonaliśmy tuż przed Euro2012. Czy teraz chcemy, aby po tych chińskich autostradach jeździły chińskie autobusy? Czy, aby na pewno, powinniśmy wydawać publiczne pieniądze pochodzące z budżetu miasta już nie tylko poza naszym krajem, ale także poza naszym kontynentem? (cały list otwarty przeczytać można TUTAJ )
W przedstawionej przez MZA ocenie oferta Solaris istotnie wypadła dużo lepiej jeśli chodzi o zużycie energii (84 kWh/100 km, w porównaniu do 108 kWh/100 km w przypadku eBusa), czy podział poszyć. Przedstawił też homologację odnośnie palności, czego nie zrobił BYD. Ale już w kryteriach „energia akumulatorów trakcyjnych”, czy „urządzenia klimatyzacyjne” górą był chiński producent - komentuje sprawę " Transport Publiczny ".
W sumie za kryteria pozacenowe Solaris zdobył 7,32 punktu, a BYD 5,6 punktu. Za całą ofertę Chińczycy uzyskali 95,6 punktu a Solaris 71,35 punktu.