Oto Słowo Roku 2016. Poznaliśmy wyniki konkursu zorganizowanego przez Uniwersytet Warszawski
Zbadano też, które słowa pojawiały się najczęściej w mediach
Uniwersytet Warszawski ogłosił wyniki konkursu na Słowo Roku 2016. Plebiscyt zorganizowany został już po raz szósty. Nowością tej edycji było przeprowadzenie równolegle głosowania internautów na Młodzieżowe Słowo Roku. Z okazji Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego „Press-Service Monitoring Mediów” sprawdził medialność zwycięzców konkursu.
Zdaniem głosujących najpopularniejsze w roku 2016 słowo to Pięćset Plus. Kolejne miejsca w plebiscycie zajmują: Czarny protest, Edukacja, Brexit, Kobieta, Ekshumacja, Pielgrzym, Marsz, Trybunał, Koleś.
Odrębne zdanie w kwestii słowa roku zaprezentowała kapituła profesorów językoznawstwa w składzie: Jerzy Bartmiński (UMCS, Lublin)
, Jerzy Bralczyk (UW), Andrzej Markowski (UW), Jan Miodek (UWr), Walery Pisarek (UJPII, Kraków)
, Renata Przybylska (UJ) oraz Halina i Tadeusz Zgółkowie (UAM, Poznań)
. Ich zdaniem najpopularniejsze słowo 2016 roku to Trybunał. Inne wyróżnione słowa to: Brexit, Demokracja, Dobra Zmiana, Miłosierdzie, Postprawda, (Czarny Protest) oraz Suweren.
Social media
Zbadano też, które słowa pojawiały się najczęściej w mediach tradycyjnych jak i social mediach od stycznia do grudnia 2016 roku. Zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku niekwestionowanym liderem zostało słowo Kobieta (media tradycyjne: 1,1 mln wzmianek, social media: 4,2 mln wzmianek). Kolejne miejsca w rankingu ukazują jednak więcej rozbieżności. W mediach tradycyjnych najczęściej wymieniane słowa to: Edukacja (341, 9 tys.), Trybunał (236, 7 tys.), czy Marsz (118,9 tys.). W social media natomiast wyrazy te stosowane były z inną częstotliwością. Na Facebooku, Twitterze, Wykopie, YouTubie i Instagramie najczęściej stosowane były następujące słowa: Tybunmał (1,6 mln), Marsz (838, 9 tys.), Pielgrzym (523, 7 tys.) i Eukacja. Zwrot PIęćset Plus znalazł się na samym dole zestawienia (48, 4 tys. wzmianek).