Na lotnisku im. Fryderyka Chopina w Warszawie otwierają nowy terminal. Pierwsi pasażerowie zostaną odprawieni z niego popołudniu. - Musieliśmy go rozbudować, ponieważ był już za mały. Obsługujemy coraz więcej pasażerów - mówi Przemysław Przybylski, rzecznik prasowy warszawskiego portu lotniczego.
Nowy budynek ma ponad 60 tys. m kw. powierzchni i 1,3 tys. pomieszczeń. W procesie modernizacji praktycznie w całości została wykorzystana konstrukcja nośna starego obiektu. Wymianie uległa natomiast kopuła i wyposażenie budynku. Wybudowana została także dodatkowa kondygnacja z przeznaczeniem na biura. Nowy terminal liczy siedem kondygnacji, z których trzy dostępne są dla pasażerów.****
W nowej części terminala jest 48 stanowisk check-in i sześć miejsc samoobsługowych. W halach odlotów i przylotów znajdą się też kasy linii lotniczych, dodatkowe stanowiska biur podróży, nowe stanowiska wypożyczalni samochodów, 15 sklepów, 10 restauracji i barów, a także biura linii lotniczych. - To wszystko jest potrzebne do obsługiwania większej liczby pasażerów, w lepszych, bardziej komfortowych warunkach - tłumaczy Przybylski.
Komfort podróżnych w znaczący sposób podniesie bezpośrednie połączenie ze stacją kolejową. Dzięki temu w drodze do pociągu nie trzeba opuszczać budynku. Jest to szczególnie istotne przy brzydkiej pogodzie i dla pasażerów z dużą ilością bagażu. Przejście z terminala na peron skróci drogę do nieco ponad 100 m.
Ciekawostkę stanowi innowacyjne w skali światowej dla lotnisk rozwiązanie: elektrownia słoneczna na dachu, która w momencie projektowania była największym tego typu obiektem w Polsce. Panele z ogniwami fotowoltaicznymi pokrywające 80 proc. części dachu terminala umożliwią konwersję energii promieniowania słonecznego w energię elektryczną i wyprodukują dla lotniska rocznie blisko jeden megawat prądu. Ich podstawową funkcją będzie topienie śniegu.
Wraca taras widokowy
Ponownie zostanie otwarty taras widokowy, który w związku z remontem zamknięty został w 2010 roku. Miejsce to będzie dostępne również dla osób niepełnosprawnych, gdyż dociera do niego winda, czego nie było pięć lat temu. W pobliżu tarasu znajdzie się też kawiarnia i sklep z pamiątkami.
Oddanie zmodernizowanej części Terminala A nie wieńczy planowanych zmian na Lotnisku Chopina. Rozbudowa budynku pozwoli na zwiększenie przepustowości lotniska do 20 mln pasażerów rocznie w ciągu 15 lat, a także spowoduje wzrost znaczenia Warszawy jako portu przesiadkowego. W ubiegłym roku na Okęciu obsłużono ponad 10 mln podróżnych.
Zmiany w organizacji ruchu
W związku z otwarciem nowego terminala zmieni się organizacja ruchu wokół lotniska. Od najbliższego czwartku na poziomie odlotów nitka pierwsza przeznaczona będzie wyłącznie dla taksówek, zaś nitki druga i trzecia – dla prywatnych samochodów osobowych. Przystanek komunikacji miejskiej zlokalizowany będzie przy nitce trzeciej, na wysokości strefy D, czyli pośrodku terminala.
Na poziomie przylotów organizacja ruchu nie zmieni się. W innym miejscu zlokalizowany zostanie przystanek autobusowy, z którego odjeżdżać będą autobusy miejskie. Od dziś będzie on znajdował się wyłącznie na wysokości zmodernizowanej części terminala. Przystanek w obecnej lokalizacji przed Terminalem II zostanie zlikwidowany. Przed nową halą przylotów uruchomiony zostanie również postój dla sześciu taksówek.