Festiwal w Gdyni - triumf "Cześć, Tereska"
Złote Lwy, Nagroda Publiczności i Nagroda Dziennikarzy - wszystkie te najważniejsze wyróżnienia XXVI Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych trafiły do twórców filmu "Cześć, Tereska" Roberta Glińskiego. Reżyser przybył na uroczystość z Montrealu. Wielka gala odbyła się w sobotę, 15 września w gdyńskim Teatrze Muzycznym.
15.09.2001 | aktual.: 22.06.2002 14:29
Film opowiada historię z życia 15-letniej dziewczynki z blokowiska, która uczy się pić, palić, spotykać z chłopakami. Opowieść kończy się tragicznie - dziewczyna dokonuje zabójstwa.
Aktorki, które zagrały w filmie główne role - 16-letnia Ola Gietner i 17-letnia Karolina Sobczak - wychowały się w warunkach blokowiska, znają jego język. Obok nich wystąpili: Zbigniew Zamachowski - jako portier Edek, Małgorzata Rożniatowska - matka i Krzysztof Kiersznowski - ojciec.
Jury festiwalu pracowało w składzie: przewodniczący: Janusz Majewski; członkowie: Edward Kłosiński, Andrzej Kotkowski, Janusz Sosnowski, Bolesław Sulik, Małgorzata Szumowska, Halina Winiarska, Janusz Zaorski, Michał Żarnecki. Gremium to przyznało następujące nagrody regulaminowe:
Wielka Nagroda "Złote Lwy": "Cześć Tereska" reż. Robert Gliński.
Nagroda Specjalna Jury: "Requiem" Witold Leszczyński.
* Nagroda Dodatkowa Jury:* "Portret podwójny", reż. Mariusz Front.
Nagroda Indywidualna za reżyserię: Michał Rosa, "Cisza".
Nagroda Indywidualna za scenariusz: Yurek Bogayevicz, "Boże skrawki".
Nagroda Indywidualna za debiut reżyserski: "Bellissima" Artur Urbański.
Nagroda Indywidualna za rolę kobiecą: Ewa Kasprzyk "Bellissima", Kinga Preis, "Cisza".
Nagroda Indywidualna za rolę męską: Krzysztof Pieczyński "Jutro będzie niebo".
Nagroda Indywidualna za zdjęcia: Marian Prokop, "Stacja".
Nagroda Indywidualna za muzykę: Michał Lorenc, "Przedwiośnie".
Nagroda Indywidualna za scenografię: Anna Wunderlich, "Przedwiośnie".
Nagroda Indywidualna za drugoplanową rolę kobiecą: - nie przyznano.
Nagroda Indywidualna za drugoplanową rolę męską: Bartosz Obuchowicz, "Stacja".
Nagroda Indywidualna za dźwięk: Francois Musy, Mariusz Kuczyński, Joanna Napieralska, "Weiser".
Nagroda Indywidualna za montaż: Milenia Fiedler, "Weiser".
Nagroda Indywidualna za kostiumy: Małgorzata Braszka, "Przedwiośnie".
Nagrody nieregulaminowe
Nagroda Jury Młodzieżowego: "Portret podwójny", reż. Mariusz Front.
Nagroda Dziennikarzy: "Cześć Tereska"" reż. Robert Gliński.
Nagroda Publiczności: "Cześć Tereska", reż. Robert Gliński.
* Nagroda dla najlepszego filmu komediowego ufundowana przez Video Studio Gdańsk:: "Stacja", reż. Piotr Wereśniak, "Sezon na leszcza" , reż. Bogusław Linda.
*Nagroda Stowarzyszenia Filmowców Polskich:"Weiser", reż. Wojciech Marczewski.
Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni za debiut aktorski: Magdalena Schejbal za rolę w filmie "Głośniej od bomb", reż.Przemysław Wojcieszek.
Nagroda ufundowana przez Przewodniczącego Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji: "Bellissima" reż. Artur Urbański.
Nagroda Stowarzyszenia Filmowców Polskich: "Weiser" reż. Wojciech Marczewski.
Nagroda Telewizji Polskiej S.A. "List" reż. Denijal Hasanowić.
Nagroda Feniks Polish Film Promotion organizatora Festiwalu Polskich filmów Fabularnych w Toronto: Yurek Bogayewicz za film "Boże skrawki".
A oto oświadczenie jurorów:
Jury XXVI Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni uważa za stosowne odnieść się do problemów, które pojawiły się w tym roku.
Ilość, zwłaszcza w twórczości, bardzo rzadko przechodzi w jakość. Mieliśmy tego dowody w trakcie tegorocznego Festiwalu. Filmy znaczące przeplatały się z utworami zdecydowanie nieudanymi. Dlatego zdaniem Jury wydaje się konieczne wprowadzenie w przyszłości systemu selekcji, zwłaszcza iż coraz łatwiejszy dostęp do kamer cyfrowych spowoduje znaczny wzrost produkcji filmowych.
Jury ubolewa nad praktyką arbitralnego wycofywania filmów z Festiwalu w Gdyni; obniża to poziom konkursu i pozbawia współtwórców udziału w rywalizacji o nagrody.
Jury z uznaniem powitało bezprecedensową ilość debiutów, niestety podobnie jak w wypadku prac reżyserów doświadczonych, jakość tych debiutów była krańcowo różna. Zasada preselekcji powinna również dotyczyć tej grupy filmów. Wydaje się też, że młodzi twórcy mają prawo do troskliwszej opieki artystycznej.
Zdaniem Jury Festiwal w Gdyni powinien być jak najszerszą panoramą polskiej twórczości audiowizualnej. Obok głównego konkursu, w którym rywalizowałyby filmy społecznie i artystycznie ważne, w prezentacjach pozakonkursowych winny znaleźć się filmy i spektakle TV, ale także filmy i spektakle zrealizowane niezależnie. Liczymy na to, że wrześniowe spotkania w Gdyni staną się oczekiwanym przez wszystkich świętem Polskiego Kina.(mag-luk, mp)
Zobacz także:
oficjalną stronę XXVI Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni
w WP-FILM - Cześć, Tereska
w WP-FILM - Bellissima
w WP-FILM - Przedwiośnie
w WP-FILM - Boże skrawki