Sondaż o aferze podsłuchowej: ludzie przestaną wierzyć politykom
Z badania przeprowadzonego przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych wynika, że 92 proc. respondentów słyszało o "aferze taśmowej" ujawnionej przez tygodnik "Wprost". Afera taśmowa dotyczy m. in. podsłuchiwania i nagrywania rozmów polityków w jednej z warszawskich restauracji.
08.07.2014 | aktual.: 09.07.2014 15:02
6 na 10 osób pytanych osób uważa, że ujawnienie treści rozmów jest słuszne (deklaruje tak 62 proc. badanych), 19 proc. badanych nie ma zdania na ten temat, tyle samo uważa, że treść rozmów polityków nie powinna być upubliczniana. 76 proc. Internautów stwierdza, że fakt upublicznienia rozmów wypłynie na wizerunek uczestników afery podsłuchowej. 14 proc. osób poddanych badaniu uważa, że nie będzie to miało wpływu na ich wizerunek, a 11 proc. nie ma zdania.
Wśród respondentów, którzy twierdzą, że upublicznienie treści rozmów polityków wpłynie na sposób ich oceniania zdecydowana większość z nich uważa, że główną konsekwencją ujawnienia treści nagrań będzie to, że ludzie przestaną wierzyć politykom i nie będą ich szanować, nie będą także wierzyć w rozliczenia finansowe polityków - ale będą wymagać ich upublicznia (26 proc.). Respondenci uważają także, że politycy zaczną unikać miejsc publicznych oraz będzie im zależało na zaostrzeniu procedur związanych z ich ochroną (np. przez Biuro Ochrony Rządu).
61 proc. badanych uważa, że podsłuchiwane osoby powinny zostać zdymisjonowane lub same powinny zrezygnować z zajmowanych stanowisk.
Według badanych, na aferze podsłuchowej i ujawnieniu treści rozmów, najwięcej straci Marek Belka (27 proc.), Sławomir Nowak (26 proc.) i Bartłomiej Sienkiewicz (25 proc. wszystkich odpowiedzi).
Badanie zostało przeprowadzone przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych, metodą OmnibusGo96! z wykorzystaniem ankiety internetowej techniką RTS w terminie 01-03.07.2014. Próba została dobrana w sposób losowo-kwotowy. Analizą objęto grupę 1000 internautów w wieku 15 i więcej lat. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak, by odpowiadała strukturze polskich internautów w wieku 15 i więcej lat pod względem kluczowych cech związanych z przedmiotem badania. Przy konstrukcji wagi uwzględniono zmienne społeczno-demograficzne takie jak płeć, wiek, wykształcenie oraz wielkość miejscowości zamieszkania, a także zmienne związane z szeroko pojętym stylem życia.