RegionalneŚląskŚląskie. Pociąg na tej trasie nie jeździ od dawna. Teraz zrobiono ważny krok, by go przywrócić

Śląskie. Pociąg na tej trasie nie jeździ od dawna. Teraz zrobiono ważny krok, by go przywrócić

Ważny krok do rewitalizacji linii kolejowej z Bielska-Białej do Skoczowa. Władze stowarzyszenia Aglomeracja Beskidzka podpisały umowę na wykonanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego 22-kilometrowego odcinka.

Śląskie. Umowę na opracowanie studium rewitalizacji linii kolejowej Bielsko-Biała - Skoczów podpisano we wtorek 11 maja w bielskim Ratuszu.
Śląskie. Umowę na opracowanie studium rewitalizacji linii kolejowej Bielsko-Biała - Skoczów podpisano we wtorek 11 maja w bielskim Ratuszu.
Źródło zdjęć: © Powiat Bielski

11.05.2021 20:58

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Umowę podpisano we wtorek 11 maja w bielskim Ratuszu. Uczynili to przewodniczący zarządu stowarzyszenia prezydent Bielska-Białej Jarosław Klimaszewski i jego zastępca, starosta powiatu bielskiego, Andrzej Płonka, a ze strony wykonawcy studium Wojciech Gawęda.

- Cieszę się, że udało się porozumieć z naszymi partnerami i to, co kiedyś było mrzonką, staje się faktem. Nie jest to zadanie łatwe, bo przecież pociąg do naszej południowej granicy nie jeździ od dawna – mówi Andrzej Płonka.

Śląskie. Ważny krok do rewitalizacji linii kolejowej z Bielska-Białej do Skoczowa

Koszt opracowania to ponad 1,2 mln zł, dofinansuje je województwo śląskie w kwocie 750 tys. zł. Umowny termin realizacji studium to 15 października.

Wykonawca - polsko-hiszpańskie konsorcjum IDOM - będzie miał kilka miesięcy, a dokumentacja ma zostać złożona w listopadzie w ramach II etapu rządowego Programu Kolej+.

Jego zadaniem będzie również m. in. przeprowadzenie konsultacji społecznych z mieszkańcami gmin na trasie linii kolejowej, tj. Bielska-Białej, Jaworza, Jasienicy oraz Skoczowa.

Zdaniem Jarosława Klimaszewskiego powołane ponad rok temu stowarzyszenie Aglomeracji Beskidzkiej przynosi pierwsze tak znaczące owoce.

- To wprawdzie milowy krok w tym kierunku, ale nie gwarantujący pełnego sukcesu. Trzeba jednak podkreślić, że bez tego opracowania na które złożyło się 10 samorządów naszej aglomeracji i samorząd województwa śląskiego, nie mielibyśmy szansy na odtworzenie tej linii – przyznał Jarosław Klimaszewski.

Śląskie. Rewitalizacja linii kolejowej z Bielska-Białej do Skoczowa

Pasażerski ruch kolejowy na odcinku Bielsko-Biała – Skoczów wygaszono w 2009 roku. Kilkuletnie starania przedstawicieli samorządów ziemi bielskiej oraz cieszyńskiej wraz z partnerami społecznymi oraz współdziałanie z samorządem województwa śląskiego przyniosły efekt w postaci trwającej obecnie rewitalizacji dwóch z trzech odcinków linii kolejowej nr 190: Bronów – Bieniowiec – Skoczów – Goleszów – Cieszyn/Wisła Głębce.

Na modernizację czeka jeszcze ostatni, kluczowy odcinek linii nr 190 o długości 22 km - od Skoczowa do Bielska-Białej - tak aby możliwe było właściwe skomunikowanie tej części subregionu południowego województwa śląskiego, zamieszkałej przez ponad ćwierć miliona mieszkańców.

Śląskie. Rewitalizacja pociągów z Bielska-Białej do Skoczowa. Najwcześniej lata 2026-27

Dokument jest pierwszym krokiem do rzeczywistej realizacji inwestycji i obligatoryjnym dokumentem w ramach programu Kolej Plus. Do końca listopada br. musi trafić na biurko organizatora konkursu, czyli PKP PLK, oraz ministra infrastruktury.

- Zakładamy, że udział w programie Kolej Plus zakończymy sukcesem i wtedy przejdziemy do etapu realizacyjnego. Czeka nas jeszcze opracowanie ostatecznej dokumentacji projektowej już przez inwestora głównego, czyli PKP PLK. Najwcześniej pociągi pojadą tą linią w latach 2026-27 - relacjonował kolejne etapy działań dyrektor biura Aglomeracji Beskidzkiej Paweł Niklewicz.

Samorządy będą musiały uczestniczyć w inwestycji na poziomie 15 procent jej wartości – każdy. Połowę z tego wyłoży województwo śląskie.

- Znacznie odciąży to nasze gminy, ale te siedem i pół procenta na poziomie lokalnym będziemy musieli wyłożyć. Będzie to na pewno kwota znaczna i obciążająca samorządy, ale projekt jest bardzo istotny dla rozwoju i myślę, że nikt nie będzie miał wątpliwości, że te pieniądze warto wydać – dodał dyrektor.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Komentarze (3)