Śląsk. Jastrzębie Zdrój zyska połączenie kolejowe? Na razie są plany
Dwa mln zł zabezpieczył Sejmik Województwa Śląskiego na przygotowanie wstępnej dokumentacji budowy połączenia kolejowego Jastrzębia-Zdroju z Katowicami w programie Kolej Plus.
Radni woj. śląskiego zgodzili się m.in. na zaproponowane przez urząd marszałkowski zmiany wieloletniej prognozy finansowej woj. śląskiego, wśród nich na sfinansowanie wykonania tzw. studium planistyczno-prognostycznego dla projektu pn. "Uzupełnienie sieci kolejowej o połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami".
Projekt ten, który przeszedł do drugiego etapu Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej "Kolej +" do 2028 r., wymaga przygotowania takiego opracowania. Władze regionu, które zgłosiły projekt, przewidują skierowanie ze swojego budżetu na studium planistyczno-prognostyczne w br. 1,6 mln zł, a w 2022 r. - 0,4 mln zł.
To jeden z kilkunastu projektów z woj. śląskiego, które znalazły się z II etapie programu Kolej Plus; zdecydowana większość z nich dotyczy obszaru Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i wiąże się z projektem Kolei Metropolitalnej (w tym wypadku środki na przygotowanie wymaganych studiów planistyczno-prognostycznych zapewnia GZM).
Pozostałe zgłoszone projekty z terenu woj. śląskiego zakładają rewitalizację linii kolejowej nr 190 na odcinku Skoczów – Bielsko-Biała (wnioskodawcą jest stowarzyszenie subregionu południowego z liderem Bielskiem-Białą), budowę przystanku Wodzisław Śląski Centrum (miejscowy magistrat) oraz połączenie kolejowe Jastrzębia-Zdroju z Katowicami (urząd marszałkowski).
Śląsk. Są pieniądze za zaplanowanie linii kolejowej do Jastrzębia Zdroju
Jednocześnie od początku tego roku przetarg na wstępną dokumentację dla budowy odcinka nowej linii kolejowej w woj. śląskim, łączącej Katowice z Ostrawą, z połączeniem do Jastrzębia-Zdroju, prowadzi spółka CPK. Chodzi o opracowanie tzw. Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) dla projektu Budowa linii kolejowej na odc. Katowice – granica państwa – Ostrawa.
Projekt ten ma obejmować odcinek przyszłej linii kolejowej nr 170 pomiędzy przystankiem Katowice Piotrowice lub Katowice Podlesie (w zależności od wyboru wariantu) i granicą państwa, przedłużenie po stronie czeskiej w kierunku Ostrawy oraz odcinek linii kolejowej Jastrzębie-Zdrój – Wodzisław Śląski wraz z odgałęzieniami do planowanej stacji Jastrzębie-Zdrój Centrum i w kierunku Rybnika.
Jak zapisano w dokumentacji przetargowej CPK podstawowe cele projektu to: utworzenie szybkiego połączenia pomiędzy Katowicami i Ostrawą - będącego połączeniem polskiej i czeskiej sieci kolei dużych prędkości, umożliwiającego uruchamianie szybkich połączeń kolejowych do Pragi, Bratysławy, Budapesztu i Wiednia; a także włączenie do sieci kolejowej Jastrzębia-Zdroju – największego miasta w Polsce pozbawionego połączeń kolejowych.