Bieruń Nowy. Za ponad 6 milionów zmienią zaniedbany dworzec kolejowy w nowoczesne centrum przesiadkowe
Z prawie rocznym opóźnieniem rozpoczęły się prace przy przebudowie budynku starego dworca kolejowego w Bieruniu Nowym. Po zakończeniu robót w jego miejsce powstanie nowoczesne centrum przesiadkowe. Zakończenie inwestycji przewidziane na drugą połowę 2021 roku.
25.01.2021 17:02
Przebudowa budynku dworca kolejowego w Bieruniu Nowym to jeden z elementów większego zadania, zintegrowanych centrów przesiadkowych w Bieruniu Nowym i Bieruniu Starym. Władze Bierunia pozyskały na nie ponad 6 milionów złotych dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020
Modernizacja starego budynku dworca i przystosowanie go do pełnienia funkcji nowoczesnego centrum przesiadkowego to ostatnie z zadań, które nie zostało jeszcze zrealizowane. Inwestycja w stosunku do pierwotnych planów jest opóźniona o prawie rok. Powodem były przedłużająca się procedura uzyskania pozwolenia na budowę. Wykonawca odebrał już jednak plac budowy i obecnie realizuje roboty rozbiórkowe. Inwestycja realizowana jest w formule zaprojektuj-wybuduj przez konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowlane Mazur Sp. z.o.o Sp.k. oraz Firma Budowlana MAZUR Sławomir Mazur. Koszt inwestycji to 6 789 600,00 zł.
Bieruń Nowy. Co obejmuje modernizacja dworca?
Zakres prac budowlanych obejmuje m.in. zmianę sposobu użytkowania części budynków zapewniającą miejsce obsługi podróżnych, czytelnię z wydzielonym miejscem do ładowania telefonów komórkowych i tabletów w sposób tradycyjny (porty USB) i indukcyjnie, kasy biletowe lub automaty, w których można zakupić bilet (umożliwiające płatność e-kartą), zaplecze socjalne, modernizację stanu technicznego budynków, dostosowanie budynków do obowiązujących przepisów prawa budowlanego i warunków technicznych (w tym budowa nowej klatki schodowej i windy osobowej), modernizację instalacji wraz z przyłączami, budowę kotłowni gazowej oraz nowej niskotemperaturowej instalacji c.o., budowę instalacji wentylacyjnej z odzyskiem ciepła (rekuperacja), odernizację oświetlenia na energooszczędne wewnątrz budynków i na zewnątrz (place, dojścia i budynki), budowę systemu monitoringu, dostosowanie budynku do osób niepełnosprawnych, w tym budowa windy osobowej, modernizację przejść dla pieszych, budowę i przebudowę liniowej i punktowej infrastruktury transportu zbiorowego: budowę przystanku komunikacji – pętla autobusowa (zatoka) oraz zadaszona wiata przystankowa dla oczekujących na środek komunikacji czy wreszcie dostosowanie przejścia podziemnego do potrzeb osób niepełnosprawnych poprzez zamontowanie trzech platform oraz monitoringu.