Śląskie. Kolej Metropolitalna na plus. Nowe połączenia i przystanki za 8 lat?
Wszystkie 15 projektów zgłoszonych z terenu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zostało zakwalifikowanych do drugiego etapu rządowego programu "Kolej Plus". Każdy wyremontowany czy wybudowany kilometr torów lub nowo powstały przystanek będą elementem Kolei Metropolitalnej. Efekty w 2028 roku.
Program "Kolej Plus" jest szansą na szybszą realizację kluczowych inwestycji pod kątem budowy Kolei Metropolitalnej, która w przyszłości ma być kręgosłupem systemu transportowego dla mieszkańców Metropolii.
Do drugiego etapu programu, który potrwa 12 miesięcy, zakwalifikowano łącznie 79 projektów, z czego 18 z województwa śląskiego, w tym 15 z terenu Metropolii. Łączny koszt wszystkich zgłoszonych projektów to ok. 1,7 mld zł, a szacowany wkład własny, który sfinansuje Metropolia to ponad 200 mln zł.
Najpierw sześć projektów liniowych. GZM chce, by powstały nowe tory
W pierwszej kolejności w programie "Kolej Plus" realizowane będą projekty liniowe, czyli takie, w których rewitalizowane, odbudowywane lub budowane są linie kolejowe pomiędzy poszczególnymi gminami i Katowicami.
Wśród takich projektów jest np. budowa drugiego toru i dodatkowych przystanków na odcinku Katowice Ligota – Orzesze Jaśkowice. Realizacja tego przedsięwzięcia wychodzi poza granice Metropolii i będzie możliwa dzięki współpracy z województwem śląskim.
Bezpośrednie połączenie z Katowicami mogą uzyskać mieszkańcy Pyskowic. Na alternatywne połączenie ze stolicą województwa szansę mają także tyszanie na linii Tychy – Katowice Murcki – Katowice Ligota. Wśród projektów jest też rewitalizacja linii na odcinku Bielsko-Biała – Skoczów.
Kolejne liniowe inwestycje, które zostały zgłoszone do programu „Kolej Plus”, to m.in stworzenie nowego połączenia Ruda Chebzie – Bytom, w tym budowa nowych przystanków osobowych Ruda Orzegów i Bytom ul. Zabrzańska, uruchomienie połączeń Bytom – Ruda Śląska Orzegów – Ruda Śląska – Zabrze – Gliwice; rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Huta Katowice, a także „Przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice – Ruda Kochłowice – Katowice.
Kolej Metropolitalna. Dziewięć nowych przystanków w sześciu miastach
Pozostałe wnioski dotyczą punktowych inwestycji. W przypadku GZM to głównie budowa nowych przystanków kolejowych. Zgodnie z przesłanymi projektami nowe przystanki mogą powstać w Świętochłowicach (Mijanka), Zabrzu (Zaborze Północ i ul. Armii Krajowej), Gliwicach (Gliwice Czechowice i ul. Bema), Bytomiu (Os. Arki Bożka i Bytom Rozbark), a także w Mysłowicach (Mysłowice Północ). Ponadto jeden z wniosków dotyczy modernizacji infrastruktury pasażerskiej na stacji Tychy Miasto.
Kard. Stanisław Dziwisz mówi prawdę? Prof. Tomasz Polak: "próbuje uniknąć odpowiedzialności"
– Każdy ze zgłoszonych projektów został szczegółowo przeanalizowany i omówiony z gminami, miastami GZM, a także z PKP PLK. Wybraliśmy inwestycje, które wpisują się w projekt Kolei Metropolitalnej i mają realne szanse na dofinansowanie – tłumaczy Lucjan Dec, dyrektor Departamentu Komunikacji i Transportu Urzędu Metropolitalnego.
Kolej Plus. Dwa etapy naboru wniosków. Pierwsze wyniki w grudniu
Złożenie wniosków to dopiero pierwszy etap. Teraz zostaną one ocenione przez PKP PLK i najpóźniej w grudniu poznamy wnioski, które zakwalifikowały się do II etapu, gdzie wnioskodawcy będą mieli 12 miesięcy na przygotowanie niezbędnych dokumentów aplikacyjnych.
Metropolia podpisała już umowę na przygotowanie studium wykonalności Kolei Metropolitalnej, w którym – w koncepcji krótkoterminowej – zostaną poddane analizie projekty, który zakwalifikują się do II etapu naboru wniosków.
Po II etapie projekty będą podlegały ocenie wielokryterialnej, której wynikiem będzie utworzenie listy rankingowej projektów i kwalifikacja ich do programu "Kolej Plus".
Realizacja inwestycji potrwa do 2028 roku. Całkowita kwota dofinansowania w programie "Kolej Plus" wyniesie 5,6 mld zł. Łącznie z wkładem własnym jednostek samorządu terytorialnego wartość to 6,5 mld zł.