RegionalneŚląskŚląsk. Transport metropolitalny chce wykorzystać paliwa wodorowe

Śląsk. Transport metropolitalny chce wykorzystać paliwa wodorowe

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przystąpiła do "Europejskiego Sojuszu na Rzecz Czystego Wodoru". Efektem ma być odstąpienie od niskoemisyjnego wodoru pozyskiwanego z paliw kopalnych na rzecz zeroemisyjnego wodoru pozyskiwanego ze źródeł odnawialnych. Perspektywa to trzy dekady.

Metropolia GZM jest pierwszą polską instytucją publiczną, która przystąpiła do międzynarodowego stowarzyszenia na rzecz czystego wodoru.
Metropolia GZM jest pierwszą polską instytucją publiczną, która przystąpiła do międzynarodowego stowarzyszenia na rzecz czystego wodoru.
Źródło zdjęć: © Metropolia GZM | metropoliagzm.pl

22.11.2020 | aktual.: 02.03.2022 13:19

- Wodór to alternatywne zeroemisyjne paliwo przyszłości, które na coraz większą skalę jest stosowane w krajach Unii Europejskiej. Przyłączenie się do sojuszu pozwoli nam czerpać z doświadczeń aktywnych w nim partnerów oraz mieć wpływ na procesy decyzyjne dotyczące kształtowania tego nowoczesnego systemu gospodarki jutra na poziomie europejskim - twierdzi Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Europejski Sojusz na Rzecz Czystego Wodoru (European Clean Hydrogen Alliance) został stworzony przez Komisję Europejską w lipcu br. Ma on wspierać tworzenie gospodarki opartej o czysty wodór. To platforma, która ma umożliwić zbudowanie w ciągu trzech dekad systemu gospodarki opartej na wodorze w Europie.

Metropolia GZM jest pierwszą polską instytucją publiczną, która przystąpiła do tego międzynarodowego stowarzyszenia. Działania w kierunku rozwoju transportu opartego na wodorze metropolia zainicjowała już wcześniej. Podpisała dwa listy intencyjne z PKN Orlen oraz Tauron Polska Energia. Dzięki tym inicjatywom można będzie wspólnie realizować projekty wykorzystujące wodór.

Pojazdy Zarządu Transportu Metropolitalnego. Redukcja niskiej emisji

– To ważny krok w celu skutecznej realizacji naszych zadań związanych z redukcją niskiej emisji i tworzeniem nowoczesnego transportu, opartego o proekologiczne rozwiązania. Pojazdy Zarządu Transportu Metropolitalnego pokonują rocznie ponad 100 mln kilometrów. Naszym zadaniem jest wdrażać nowe rozwiązania technologiczne, aby był to system przyjazny dla środowiska - komentuje Kazimierz Karolczak.

W pracach zespołu uczestniczą przedsiębiorstwa, instytucje badawcze, uczelnie wyższe, organizacje pozarządowe oraz instytucje administracji publicznej państw UE na szczeblu krajowym i regionalnym. Podmioty polskie, które uczestniczą w Sojuszu, to m.in. PGNiG, PKN Orlen oraz GAZ-SYSTEM.

Europejski Sojusz na Rzecz Czystego Wodoru. Rezygnacja z paliw kopalnych

Sojusz na rzecz czystego wodoru to instrument Komisji Europejskiej do realizacji opublikowanej w lipcu 2020 r. strategii wodorowej dla neutralnej klimatycznie Europy. Jest ona spójna z założeniami Zielonego Ładu. Zakłada ona rozpowszechnienie i wykorzystanie produkcji wodoru w gospodarce.

Efektem do 2050 r. ma być odstąpienie od niskoemisyjnego wodoru, pozyskiwanego z paliw kopalnych na rzecz zeroemisyjnego wodoru pozyskiwanego ze źródeł odnawialnych (np. z biomasy czy z wody). Zielony wodór ma być od tego czasu ogólnodostępnym zeroemisyjnym źródłem energii w Europie.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)