Śląsk. Transport metropolitalny chce wykorzystać paliwa wodorowe
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przystąpiła do "Europejskiego Sojuszu na Rzecz Czystego Wodoru". Efektem ma być odstąpienie od niskoemisyjnego wodoru pozyskiwanego z paliw kopalnych na rzecz zeroemisyjnego wodoru pozyskiwanego ze źródeł odnawialnych. Perspektywa to trzy dekady.
- Wodór to alternatywne zeroemisyjne paliwo przyszłości, które na coraz większą skalę jest stosowane w krajach Unii Europejskiej. Przyłączenie się do sojuszu pozwoli nam czerpać z doświadczeń aktywnych w nim partnerów oraz mieć wpływ na procesy decyzyjne dotyczące kształtowania tego nowoczesnego systemu gospodarki jutra na poziomie europejskim - twierdzi Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Europejski Sojusz na Rzecz Czystego Wodoru (European Clean Hydrogen Alliance) został stworzony przez Komisję Europejską w lipcu br. Ma on wspierać tworzenie gospodarki opartej o czysty wodór. To platforma, która ma umożliwić zbudowanie w ciągu trzech dekad systemu gospodarki opartej na wodorze w Europie.
Metropolia GZM jest pierwszą polską instytucją publiczną, która przystąpiła do tego międzynarodowego stowarzyszenia. Działania w kierunku rozwoju transportu opartego na wodorze metropolia zainicjowała już wcześniej. Podpisała dwa listy intencyjne z PKN Orlen oraz Tauron Polska Energia. Dzięki tym inicjatywom można będzie wspólnie realizować projekty wykorzystujące wodór.
Pojazdy Zarządu Transportu Metropolitalnego. Redukcja niskiej emisji
– To ważny krok w celu skutecznej realizacji naszych zadań związanych z redukcją niskiej emisji i tworzeniem nowoczesnego transportu, opartego o proekologiczne rozwiązania. Pojazdy Zarządu Transportu Metropolitalnego pokonują rocznie ponad 100 mln kilometrów. Naszym zadaniem jest wdrażać nowe rozwiązania technologiczne, aby był to system przyjazny dla środowiska - komentuje Kazimierz Karolczak.
Strajk kobiet. Antyterroryści z BOA działali nielegalnie? Ekspert nie ma złudzeń
W pracach zespołu uczestniczą przedsiębiorstwa, instytucje badawcze, uczelnie wyższe, organizacje pozarządowe oraz instytucje administracji publicznej państw UE na szczeblu krajowym i regionalnym. Podmioty polskie, które uczestniczą w Sojuszu, to m.in. PGNiG, PKN Orlen oraz GAZ-SYSTEM.
Europejski Sojusz na Rzecz Czystego Wodoru. Rezygnacja z paliw kopalnych
Sojusz na rzecz czystego wodoru to instrument Komisji Europejskiej do realizacji opublikowanej w lipcu 2020 r. strategii wodorowej dla neutralnej klimatycznie Europy. Jest ona spójna z założeniami Zielonego Ładu. Zakłada ona rozpowszechnienie i wykorzystanie produkcji wodoru w gospodarce.
Efektem do 2050 r. ma być odstąpienie od niskoemisyjnego wodoru, pozyskiwanego z paliw kopalnych na rzecz zeroemisyjnego wodoru pozyskiwanego ze źródeł odnawialnych (np. z biomasy czy z wody). Zielony wodór ma być od tego czasu ogólnodostępnym zeroemisyjnym źródłem energii w Europie.