Śląsk. Bilety w świecie cyfrowym. Nowe płatności smartfonem
Zarząd Transportu Metropolitalnego rozszerzył o funkcję sprzedaży biletów – jednorazowych i okresowych – aplikację na urządzenia mobilne, która ma ułatwiać korzystanie w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii z systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych (ŚKUP).
05.01.2021 | aktual.: 03.03.2022 03:13
Aplikację "Mobilny ŚKUP” wprowadzono wiosną ub. roku, aby doraźnie ułatwić korzystanie z przestarzałego i niefunkcjonalnego systemu ŚKUP (obecnie zamawiana jest jego modernizacja). W kontekście pandemii narzędzie umożliwiło przede wszystkim kodowanie na karcie biletów i zasileń pieniądza elektronicznego kupowanych na Portalu Klienta ŚKUP - bez konieczności wizyty w kolekturze biletowej czy kiosku, przy użyciu własnego smartfona z funkcją płatności zbliżeniowych.
Od 4 stycznia w aplikacji "Mobilny ŚKUP” można kupić m.in. bilety na różne okresy czasu (w tym na linie lotniskowe oraz tzw. Metrobilety - wspólne z Kolejami Śląskimi) i jednorazowe. Dotąd, poprzez dostępne na rynku zewnętrzne aplikacje można było kupić tylko bilety jednorazowe ZTM.
Śląsk. Nowe możliwości aplikacji "Mobilny SKUP"
Z aplikacji na razie może korzystać tylko posiadacz karty ŚKUP – po zalogowaniu się przez podanie numeru karty lub loginu oraz hasła. Po zakończeniu zamawianej obecnie modernizacji systemu (termin składania ofert upływa 16 lutego) możliwa będzie rejestracja nowych użytkowników bez konieczności posiadania przez nich karty.
Po zalogowaniu się do aplikacji na dole ekranu pojawią się dwa wyróżnione przyciski. Jeden z nich to "Kup i jedź”, czyli moduł szybkiego zakupu biletów jednorazowych, bezpośrednio przed każdą podróżą – z podaniem numeru linii i płatnością BLIK-iem lub szybkim przelewem. Tak kupiony bilet jest wyświetlany na ekranie telefonu w postaci kodu QR, który należy okazać podczas kontroli.
Drugi moduł to "Zakup biletu”, kierujący do wyboru biletu z całej oferty dostępnej w taryfie ZTM. Poza biletami krótkookresowymi (20 minut lub jedno miasto; 40 minut lub dwa miasta; 90 minut lub cała sieć oraz grupowego i bagażowego), dostępne są tam bilety średniookresowe (dzienny, 24-godzinny lub tygodniowy) oraz długookresowe (30- i 90-dniowy, wieloprzejazdowy, Metrobilet).
W odróżnieniu od opcji "Kup i jedź”, w tym module kupione bilety można zakodować na karcie ŚKUP. Aplikacja pozwala więc na zdalny zakup biletów – dotychczas możliwy tylko na Portalu Klienta ŚKUP. Nie trzeba jednak już kodować na karcie ŚKUP imiennych biletów 30-dniowych, 90-dniowych oraz Metrobiletów (kupowanych z podaniem daty rozpoczęcia obowiązywania): można z nich korzystać bez karty – z aplikacją.
Inne, dostępne już wcześniej funkcje aplikacji, to zgłaszanie awarii i problemów, dostęp do aktualnych rozkładów jazdy ZTM czy możliwość bezpośredniego kontaktu z organizatorem komunikacji. Aplikacja wyświetla też dane o przypisanej karcie (zapisane środki, ulgi, daty ważności) oraz daje możliwość zmiany hasła i kodu PIN czy zablokowania karty.