Śląsk. Będzie więcej połączeń kolejowych. Metropolia wyłoży pieniądze
W rozkładzie jazdy na 2021 rok Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia dofinansuje dodatkowych 48 połączeń kolejowych, które będą realizowane przez Koleje Śląskie. Na ten cel przeznaczy kwotę około 9,2 mln zł.
– Dofinansowanie połączeń Kolei Śląskich świadczy, że nie wstrzymujemy naszych działań na rzecz tworzenia efektywnego systemu komunikacji publicznej, opartego w przyszłości na tworzonej przez nas Kolei Metropolitalnej – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Metropolii GZM.
– Szczególnie teraz, w trudnych czasach pandemii, gdy sytuacja na rynku przewozów ulega poważnym zawirowaniom, dajemy mieszkańcom metropolii sygnał, że transport kolejowy ma duży potencjał rozwoju. Rozwijając współpracę z samorządem województwa, który jest właścicielem Kolei Śląskich, zdecydowaliśmy się przeznaczyć około 9,2 mln zł na realizację 48 nowych połączeń w nowym rozkładzie jazdy. Jest to o 3,2 mln zł więcej w porównaniu poziomem dofinansowania w ubiegłym roku - dodaje Kwitek.
Śląsk. Metropolia sfinansuje dodatkowe połączenia kolejowe
Najwięcej, 20 połączeń, dotyczy trasy Gliwice – Katowice. Finansowane przez GZM kursy zostaną wprowadzone także na kierunkach: Tychy Lodowisko – Dąbrowa Górnicza Ząbkowice (12 połączeń), Tychy Lodowisko – Katowice (11 połączeń), Sosnowiec Główny – Gliwice (3 połączenia) oraz Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Gliwice (2 połączenia).
– W 2021 roku praca eksploatacyjna dofinansowanych przez GZM połączeń wyniesie ponad 390 tysięcy pociągokilometrów, to jest o około 100 tysięcy więcej niż w poprzednim. Wynika to z faktu, że dofinansowaniem zostanie objętych więcej kursów pociągów w dni robocze, a część z nich pojedzie w dłuższych relacjach – tłumaczy Lucjan Dec, dyrektor Departamentu Komunikacji i Transportu.
Liczba pociągów, które są finansowane z budżetu GZM jest uzależniona od ilości taboru, jakim dysponują Koleje Śląskie, a także od przepustowości linii kolejowych. Na głównych szlakach jest ona bliska wyczerpania, dlatego tak istotne jest dobudowanie dodatkowych torów dla pociągów aglomeracyjnych. Takie rozwiązanie zakładają wszystkie trzy inwestycyjne warianty przygotowanej przez metropolię Koncepcji Kolei Metropolitalnej. Obecnie trwają pracę nad studium wykonalności. Ma określić, które z rozwiązań zaproponowanych w koncepcji są możliwe do realizacji oraz w jakim zakresie.