Częstochowa. Jeszcze trochę cierpliwości, za to podróż będzie komfortowa
Największa inwestycja w dziejach Częstochowy, czyli 14-kilometrowy remont torowiska oraz sieci trakcyjnej od ul. Fieldorfa-Nila do pętli przy al. Pokoju dobiega końca. Już niedługo tramwaje ruszą na trasę.
10.08.2021 19:10
Remont podzielony jest na odcinki. Obejmuje kompleksową przebudowę infrastruktury tramwajowej, w tym wymianę nawierzchni torowej wraz z siecią trakcyjną oraz jej zasilaniem, sterowanie i ogrzewanie zwrotnic, przebudowę infrastruktury podziemnej, a także zabudowę nowych konstrukcji przejazdów drogowo-torowych i przebudowę peronów wraz z ich wyposażeniem.
Częstochowa. Kończy się remont linii tramwajowej
Podróż odbywać się będzie na zupełnie nowym torowisku i odmieni komunikację w mieście. – W sierpniu planujemy zakończyć montaż sieci trakcyjnej. Na trzecim odcinku, jako pierwsi w Polsce, wykonaliśmy zabudowę około 1000 metrów pojedynczych torów w technologii płyt antysmogowych. To płyty z betonu katalitycznego, a więc takiego, który dzięki zachodzącym w nim reakcjom chemicznym wspomaga oczyszczanie powietrza i sprawia, że jego jakość w ścisłym centrum Częstochowy będzie lepsza – mówi Barbara Sobczyk, zastępczyni dyrektora projektu z firmy NDI, wykonawcy robót.
Płyty antysmogowe – poza walorami ekologicznymi – mają też właściwości użytkowe. Po ich ułożeniu powstaje powierzchnia, z której mogą korzystać również pojazdy uprzywilejowane, np. karetki. Łatwiejsze jest też serwisowanie sieci.
Tak duża przebudowa oznaczała spore utrudnienia dla mieszkanek i mieszkańców Częstochowy. Dzięki remontowi podróż tramwajem będzie bezpieczniejsza, komfortowa i szybsza.
We wrześniu do wykonania pozostaną roboty wykończeniowe, porządkowe, nasadzenia i montaż małej architektury.
Wartość inwestycji sięga 115 mln zł. To największy projekt modernizacyjny w historii częstochowskich tramwajów. Łącznie z zakupem 10 nowoczesnych składów ,,Twist" drugiej generacji kontrakt opiewa na 204 mln zł, z czego 144 mln zł stanowi dofinansowanie ze środków UE.