Częstochowa. Filtr powietrza w centrum miasta. Nowe tory tramwajowe ze specjalnych płyt
Innowacyjna ekologiczna technologia jest wykorzystywana przy przebudowie linii tramwajowej w centrum Częstochowy. Po raz pierwszy przy budowie torowiska zastosowano fotokatalityczną powierzchnię, która będzie działać antysmogowo.
08.06.2021 19:15
Innowacje rozwiązanie jest elementem miejskiej inwestycji wartej 114,5 mln zł, dofinansowanej z Unii Europejskiej, której finał spodziewany jest wczesną jesienią. Na ponad 1030 metrach (czyli odcinku trasy o długości 515 m) torowisko układane jest z prefabrykowanych płyt wykonanych w technologii TX Active.
- Torowisko pomiędzy aleją Najświętszej Maryi Panny a dworcem PKS powstaje ze specjalnych płyt z betonu katalitycznego, który będzie spełniał rolę filtra powietrza w centrum miasta – poinformował we wtorek częstochowski ratusz.
Częstochowa. Nowe tory tramwajowe ze specjalnych płyt
Jest to modyfikacja w stosunku do pierwotnych założeń projektu, bo na odcinku śródmiejskim miało funkcjonować tzw. torowisko zielone. Takie będzie ostatecznie na odcinku 350 m (700 metrów torowiska) od skrzyżowania alei Kościuszki z ul. Jasnogórską do alei NMP.
Na wysokości przejazdu przez aleję, a także na odcinku od alei NMP do skrzyżowania alei Wolności z ul. Focha - m.in. z uwagi na liczne przejazdy i potencjalne trudności w utrzymaniu - bardziej sprawdzi się rozwiązanie z betonem katalitycznym, tym bardziej, że efekt ekologiczny będzie bardziej odczuwalny.
Częstochowa. Filtr powietrza w centrum miasta, wszystko spływa z deszczem
Jak beton neutralizuje smog? – Głównym elementem działania biocementu jest tlenek tytanu. Tlenki azotu są przez niego wychwytywane i zamieniane pod wpływem światła w jony azotanu. Następnie pod wpływem reakcji z wodorotlenkami wapnia, które znajdują się na powierzchni płyty prefabrykowanej, dochodzi do zamiany w sole, które są bezpieczne, a następnie pod wpływem deszczu wszystko to spływa do kanalizacji - wyjaśnia Andrzej Bywalec, przedstawiciel firmy Contrail, której udało się wprowadzić na rynek innowacyjny produkt.
- Ta technologia była czasami stosowana w elementach chodników czy elewacji, ale nie w przypadku torowisk, więc to w Częstochowie pierwszy raz w praktyce będzie można sprawdzić, jak to działa – mówi prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk.
- Poza aspektem ekologicznym to rozwiązanie umożliwia wykorzystanie torowiska także jako dodatkowego pasa ruchu np. dla pojazdów uprzywilejowanych, w tym karetek pogotowia – przekonuje Barbara Sobczyk, zastępca dyrektora kontraktu ze strony wykonawcy przebudowy linii tramwajowej.
Częstochowa. Nowe tory tramwajowe. Ruch wznowiony we wrześniu
Według zapewnień wykonawcy wznowienie ruchu tramwajów na przebudowanej linii tramwajowej powinno nastąpić na początku nowego roku szkolnego, czyli z początkiem września, choć prace porządkowe mogą trwać jeszcze przez wrzesień.
W ramach przebudowy gruntowny remont przechodzi torowisko i sieć trakcyjna od ul. Fieldorfa-Nila do pętli w alei Pokoju na odcinku 13,8 km – z wyłączeniem zmodernizowanego wcześniej odcinka torowiska w alei Niepodległości oraz zajezdni MPK.
W środę 8 czerwca rozpoczyna się kolejny etap przebudowy linii – prace przenoszą się na jedno z newralgicznych częstochowskich skrzyżowań: alei Jana Pawła II z aleją Armii Krajowej.
Częstochowski ratusz zaleca w najbliższych tygodniach w ruchu lokalnym wybierać alternatywne rozwiązania, a w tranzycie korzystać z obwodnicy autostradowej i jej miejskich węzłów.