Sejm uchwalił ustawę o zarządzaniu kryzysowym
Sejm uchwalił w czwartek ustawę o gotowości cywilnej i cywilnym zarządzaniu kryzysowym. Według rządu, który jest autorem projektu, ustawa usprawni i poprawi działania służb państwowych w wypadkach kryzysu.
Projekt zakłada połączenie w jeden organ Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej i Obrony Cywilnej Kraju. Za ratownictwo, ochronę przeciwpożarową, gotowość cywilną i zarządzania kryzysowe odpowiedzialny będzie powstały urząd - Krajowy Urząd Ratownictwa i Zarządzania Kryzysowego.
Na szczeblu wojewódzkim powstaną Wojewódzkie Urzędy Ratownictwa i Zarządzania Kryzysowego, którymi - w imieniu wojewody - kierować będą szefowie wojewódzkiej straży pożarnej.
Ustawa szczegółowo określa "kryzysowe" zadania organów administracji na wszystkich szczeblach - od premiera, poprzez wojewodę, starostę, aż do wójta. Nowy system będzie się opierał na strukturach Straży Pożarnej, obecnie najlepiej wyposażonej i przygotowanej do spełniania tego rodzaju zadań.
W sytuacjach kryzysowych decyzje podejmować będzie starosta. _ Chodzi o to, aby podejmować decyzje mógł jeden człowiek, a nie np. 50-osobowy sztab przeciwpowodziowy. Trwa to krócej i jest skuteczniejsze, choć oczywiście wszelkie sztaby mają za zadania doradzać staroście_ - powiedział Józef Płoskonka, wiceszef MSWiA. Wojewoda i MSWiA mają koordynować i wspomagać - w razie potrzeby - działania na poziomie powiatu.
Ustawa nakłada też na samorządy obowiązek tworzenia rezerw pieniężnych, które wykorzystane mogłyby być w czasie kryzysu, np. powodzi. Rezerwa ta miałaby sięgać 1% wydatków danego powiatu. Natomiast rezerwa wojewódzka ma wynosić 0,2% budżetu województwa.(miz)