MiG-31
MiG-31 to dwusilnikowy ciężki myśliwiec przechwytujący dalekiego zasięgu (3300 km), często latający w towarzystwie opisanych wcześniej bombowców strategicznych Tu-95. Samolot ten został opracowany w pierwszej połowie lat 70. ubiegłego wieku i obecnie w aktywnej służbie w rosyjskim lotnictwie pozostaje ich 150-190.
W momencie wchodzenia na wyposażenie radzieckich sił powietrznych MiG-31 posiadał nowoczesne rozwiązania, jednak dziś zdaniem większości ekspertów jego jedynym liczącym się atutem jest prędkość. Myśliwiec jest jednym z niewielu samolotów produkowanych seryjnie, który jest w stanie przez długi czas utrzymywać prędkość naddźwiękową bez użycia dopalacza (prędkość przelotowa - Mach 2,35, maksymalna - Mach 2,83)
Mimo prowadzonych programów modernizacyjnych, systemy elektroniczne MiG-31 są przestarzałe i nie przystają do warunków współczesnego pola walki. Niedawno rosyjskie koncerny lotnicze zapowiedziały kolejną modernizację tej konstrukcji, ale biorąc pod uwagę zachodnie embargo na nowe technologie oraz zapóźnienie rosyjskiej zbrojeniówki w tej dziedzinie, eksperci nie wieszczą tu większego sukcesu.
Istnieje jeszcze kwestia dużej awaryjności tego samolotu. Myśliwce MiG-31 ulegały katastrofom bardzo często w stosunku do liczby wyprodukowanych egzemplarzy. Łącznie w wypadkach z udziałem tego samolotu, według oficjalnych informacji, zginęło 14 pilotów. Do tego trzeba dodać liczne awaryjne lądowania i inne incydenty.