Rzeczpospolita
Problemy mają nie tylko mali
Mimo wprowadzenia ustawowych ograniczeń, które miały osłabić ekspansję hipermarketów, ich liczba wzrosła w ubiegłym roku o jedną czwartą, a udział w spożywczym handlu zwiększył się z 16 do 18% - informuje "Rzeczpospolita".
Od połowy lat 90. sieci hipermarketów notują wysokie tempo rozwoju, choć od dwóch lat przybywa też małych placówek. Wzrostowi liczby małych i średnich sklepów towarzyszy spadek ich udziału w rynku artykułów konsumpcyjnych.
Jak podaje dziennik, w 1998 r. małe sklepy realizowały 38% obrotów spożywczego handlu, w 2002 r. ich udział spadł już do 27%. Z roku na rok rośnie udział sieci hiper- i supermarketów oraz tanich sklepów dyskontowych, które rozwijają w Polsce zagraniczne koncerny handlowe. Według ocen badającej polski handel firmy CAL, w 2002 r. te sieci realizowały ok. 32-33% sprzedaży artykułów konsumpcyjnych, której wartość szacowano na 86 mld zł.
Nieskuteczne okazały się prawne próby ograniczenia ekspansji dużych sieci, które wprowadziła znowelizowana w ubiegłym roku ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji - stwierdza dziennik.
Z badań opinii publicznej wynika, że w małych sklepach robi podstawowe zakupy 45% Polaków. W 1999 r. ten odsetek wynosił prawie 55%. Przed 4 laty super- i hipermarkety wybierało nieco ponad 16% badanych, teraz prawie 23%. (mk)
Więcej: Problemy mają nie tylko mali