Rozszyfrowano genom rośliny uprawnej

Naukowcy znają już niemal wszystkie geny ryżu. Okazało się, że ta rosnąca w wodzie trawa ma ich więcej niż... człowiek! - pisze piątkowa Gazeta Wyborcza.

d2kfzi3

Ryż jest prawdopodobnie jedną z najważniejszych roślin na świecie. Razem z kilkoma krewnymi z rodziny traw - kukurydzą, pszenicą, jęczmieniem i sorgo - zapewnia pożywienie większości ludzi i zwierząt. Może to się wydawać nieprawdopodobne dla ceniących ziemniaka Polaków, ale dla co drugiego człowieka na naszej planecie ryż jest podstawowym (często niemal jedynym) źródłem energii.

Jak ważne są badania genomu tej trawy, jeszcze lepiej świadczą dwie liczby opublikowane niedawno przez ONZ: 24 tys. - tyle osób umiera dziennie z głodu, 800 mln - tyle ludzi każdego dnia idzie spać głodnych. Większość ofiar głodu mieszka w krajach przeludnionych i ubogich - właśnie tam, gdzie podstawę wyżywienia stanowi ryż.

Nic dziwnego, że piątkowe Science z okazji rozpracowania genomu ryżu zamieszcza aż sześć publikacji na ten temat - dwie prace niezależnych zespołów, które rozszyfrowały prawie komplet informacji genetycznej dwóch podstawowych odmian ryżu i aż cztery komentarze ekspertów. (an)