Polacy ufają mediom
Zdecydowana większość Polaków ufa mediom - wynika z sondażu TNS OBOP. Najwięcej badanych (79%) deklaruje zaufanie do radia publicznego, najmniej (64%) - do telewizji komercyjnych.
Mniejszym od publicznego radia zaufaniem cieszy się publiczna telewizja (TVP). Ufa jej 73% ankietowanych. Nieufność do niej wyraża natomiast 23%, podczas, gdy do Polskiego Radia - 9%. W porównaniu z początkiem ubiegłego roku opinie zarówno o publicznym radiu jak i publicznej telewizji pogorszyły się.
Wysoki jest też stopień zaufania Polaków do prasy. Deklaruje je 71% respondentów TNS OBOP. O braku zaufania do prasy mówi 15%. W ubiegłym roku prasie ufało 73%, nie ufało również 15%.
Komercyjne stacje radiowe cieszą się obecnie zaufaniem 65% Polaków. Nie ufa im 17%. W ubiegłym roku pozytywne opinie o komercyjnych rozgłośniach miało 70% respondentów, negatywne - 16%.
Zaufanie do komercyjnych stacji telewizyjnych deklaruje obecnie 64%, natomiast jego brak - 27%. W ubiegłym roku odsetek ten wynosił odpowiednio - 71% i 19%.
TVP ufają przede wszystkim rolnicy (85 proc.), gospodynie domowe oraz bezrobotni (po 79%). Najmniejsze zaufanie notuje natomiast u mieszkańców największych miast (41%), ludzi z wykształceniem wyższym (39%) oraz kierowników i specjalistów (42%).
Większe zaufanie telewizja publiczna ma też u ludzi o poglądach lewicowych (84%) i centrolewicowych (75%) niż prawicowych (54%) i centroprawicowych (69%).
Publicznemu radiu ufają najbardziej mieszkańcy wsi (84%), rolnicy (92%) i prywatni przedsiębiorcy (85%). Częściej niż inni Polskiemu Radiu nie ufają ludzie z wykształceniem wyższym (17%) oraz kierownicy i specjaliści (18%).
Z kolei prasie nie ufają głównie nastolatkowie (31%), studenci i uczniowie (25%), ludzie z wykształceniem wyższym (24%). Zaufanie do prasy deklarują głównie dwudziestolatkowie (80%), prywatni przedsiębiorcy (83%) i osoby ze średnim wykształceniem (79%).
Im młodsi respondenci, tym częściej ufają rozgłośniom komercyjnym. Nieufność do tych rozgłośni najczęściej wyrażają ludzie z wykształceniem wyższym (30%) oraz kierownicy i specjaliści (31%). Komercyjnym telewizjom ufają najczęściej nastolatkowie (74%), bezrobotni, gospodynie domowe, rolnicy (po 72%).
Sondaż badający zaufanie do mediów TNS OBOP przeprowadził w dniach 9-11 marca na reprezentatywnej próbie losowej 1017 osób od 15 roku życia. (reb)