Polacy - konsumenci na prawach unijnych
Światowy Dzień Praw Konsumenta przypada w sobotę. W tym roku święto to poświęcone jest problemom konsumentów pochodzących z krajów ubiegających się o przystąpienie do Unii Europejskiej, ich oczekiwaniom, obawom i wątpliwościom związanym z akcesją.
Prezes Federacji Konsumentów Małgorzata Niepokulczycka powiedziała, że Polska jako państwo kandydujące do UE musiała dostosować prawo konsumenckie do wymogów unijnych. Zmiany te pozostają jednak z reguły tylko na papierze. Konsumenci w dalszym ciągu narażeni są na nieprzyjemności, a nawet na niebezpieczeństwa, związane na przykład z dodawaniem sztucznych barwników do żywności. Teraz będzie inaczej - podkreśliła.
Niepokulczycka dodała, że po wejściu naszego kraju do Unii polski konsument odczuje wyraźną poprawę nie tylko jakości usług. Obniżone zostaną także ich ceny. Stanieją na przykład usługi telekomunikacyjne, które w Polsce są jednymi z najdroższych w Europie.
Prezes zwróciła też uwagę, że unijne rozwiązania zapewniają konsumentom na przykład o wiele większe niż obecnie stosowane w Polsce bezpieczeństwo płatności droga internetową. Konsumenci w Unii nie mają też najmniejszych problemów ze zwrotem zakupionej, a nie używanej rzeczy - podkreśliła pani prezes.
Światowy Dzień Praw Konsumenta obchodzony jest już po raz dwudziesty. (reb)