Trwa ładowanie...

Skok cen biletów PKP szokuje. Zaskakujące słowa ministra w Sejmie

Pasażerowie "płaczą i płacą" od 11 stycznia więcej za bilety kolejowe pociągów PKP Intercity, ale - jak wynika ze słów ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka - powinni cieszyć się, że podwyżka cen przez państwowego monopolistę nie sięgnęła 50 proc.

Oburzenie po podwyżce biletów PKP IC. Minister odpowiadał w SejmieOburzenie po podwyżce biletów PKP IC. Minister odpowiadał w SejmieŹródło: Agencja Gazeta
d49rjig
d49rjig

Emocje wokół podwyżek cen biletów na pociągi dalekobieżne PKP Intercity przeniosły się w czwartek do Sejmu. Posłowie opozycji nie zostawili na państwowej spółce kolejowej suchej nitki. Dostało się też szefowi infrastruktury, któremu podlega przewoźnik, co podnosił Adrian Zandberg z Lewicy.

Spółka podnosi ceny, a podatnik płaci

Odpowiadając w Sejmie na pytania bieżące posłów, minister Andrzej Adamczyk zaskoczył próbą odcięcia się od decyzji PKP Intercity. - To nie rząd ponosi ceny, tylko spółka prawa handlowego - stwierdził, ale jednocześnie dodał, że gdyby nie dotacje rządowe, to podwyżka cen biletów PKP Intercity wyniosłaby 50 proc.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz też: Obajtek ma problem? Reakcja na nową osobę w Radzie Nadzorczej Orlenu

Podczas dyskusji posłowie pytali przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury m.in. o możliwość wprowadzenia zerowego VAT na bilety, obniżenia opłat za udostępnienie infrastruktury kolejowej czy zwiększenia konkurencji na tym rynku.

d49rjig

Data zakończenia monopolu PKP Intercity na połączeniach dalekobieżnych w Polsce, jak chociażby miało to miejsce w Czechach i uwolnienia rynku dla innych przewoźników (a przez powstanie konkurencji cenowej i podniesienie jakości) czy deklaracja wycofania się z nowych podwyżek - nic z tego ze strony ministra Adamczyka nie padło.

Drogo? "Mogło być drożej"

W zamian posłowie opozycji usłyszeli, że "absolutną nieprawdą jest teza" o niewspieraniu przez rząd pasażerów. Szef resortu infrastruktury podał też, ile dodatkowo kosztowało podatników utrzymywanie monopolisty. Jak mówił Adamczyk, tylko z rezerwy premiera dopłata wyniosła 575 mln zł, a łączna dotacja rządu dla kolei w 2023 roku to 1,3 mld zł.

- Gdyby nie te działania, to podwyżka cen biletów wyniosłaby 50 proc. a nie 12 proc. - mówił minister w Sejmie.

Nowy cennik biletów PKP Intercity obowiązuje od 11 stycznia, a o podwyżce spółka poinformowała z niespełna tygodniowym wyprzedzeniem. Ceny bazowe biletów jednorazowych w pociągach Pendolino wzrosły średnio o 17,8 proc., w pociągach EIC o 17,4 proc., a w pociągach TLK/IC średnio o 11,8 proc. Zapowiedzianą podwyżkę cen biletów uzasadniono wzrostem cen prądu.

d49rjig

Źródła: sejm.gov.pl, PAP

Bądź na bieżąco z wydarzeniami w Polsce i na wojnie w Ukrainie klikając TUTAJ

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d49rjig
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d49rjig
Więcej tematów