"Najlepiej, aby wśród nich znalazł się ktoś znany"
Kluczowym elementem przyciągnięcia uwagi do danego zjawiska jest atrakcyjność, wyrazistość, a nawet kontrowersyjność.
- Jeśli coś jest wystarczająco interesujące, zwróci uwagę większej grupy ludzi, którzy będą chcieli popularyzować dane działanie, aplikację, rzecz. Najlepiej, aby wśród nich znalazł się ktoś znany - zaznacza dr Maj.
Zdarza się, że dużą popularność zdobywają akcje dla wielu nonsensowne, jak w przypadku fragmentu choreografii południowokoreańskiego artysty PSY w utworze "Gangnam style".
- Jest to uwarunkowane często tym, kto stoi za rozpropagowaniem danej mody, na ile jest ona oryginalna oraz czy wpisuje się w określony kontekst - dodaje dr Maj.
- W przypadkach trendów, działa mechanizm synergii tłumu. Jeśli jakaś grupa społeczna, posiadająca cechy przywódcze, zacznie forować konkretną modę, wówczas inne grupy, chcące być również doceniane, zaczną się dostosowywać. Ta zasada działa także na poziomie jednostek - opowiada Wirtualnej Polsce socjolog dr Kinal.