Niemcy chcą kolejnych F-35. Łącznie nawet 50 maszyn
Minister obrony Niemiec Boris Pistorius zamierza zamówić dodatkowo 15 myśliwców F-35 - poinformował w poniedziałek tygodnik "Der Spiegel". Łącznie w niemieckich siłach powietrznych ma znaleźć się 50 takich samolotów bojowych.
Co musisz wiedzieć?
- Berlin planuje rozszerzyć zamówienie F-35 o 15 sztuk, do łącznie 50 maszyn.
- Koszt dodatkowej partii szacowany jest na ok. 2,5 mld euro; możliwa nowa baza sił powietrznych.
- Zakup może wpłynąć na projekt europejskiego myśliwca FCAS, który „utknął w martwym punkcie”.
Niemiecki resort obrony przygotowuje rozszerzenie zamówienia na F-35. Jak podał „Der Spiegel”, chodzi o 15 dodatkowych samolotów, ponad wcześniej zamówione 35 sztuk w Lockheed Martin. Pierwsze maszyny mają trafić do Niemiec w 2027 r. PAP informuje, że w dokumentach dla komisji budżetowej zapisano „uzupełniający zakup F-35A”.
Dlaczego Berlin zwiększa flotę F-35 i co to oznacza dla bezpieczeństwa?
Według planistów w Bundestagu zakup dodatkowych 15 samolotów wiązać się będzie z koniecznością wydania ok. 2,5 mld euro. Możliwe jest, że w związku z powiększoną flotą w RFN powstanie nowa baza sił powietrznych.
W tle jest zagrożenie ze strony Rosji, w tym dronowe, dlatego przewaga w powietrzu stała się jednym z filarów rozwoju Bundeswehry. Kanclerz Friedrich Merz zapowiada, że armia Niemiec ma być najsilniejsza w Europie. Ten kierunek podkreśla rosnące znaczenie nowoczesnego lotnictwa bojowego w planowaniu obronnym Berlina.
Projekt ustawy o statusie osoby najbliższej. "To kadłubek"
Czy zamówienie w USA osłabi europejski program FCAS?
„Der Spiegel” zwraca uwagę, że miliardowy kontrakt dla Lockheed Martin może ucieszyć Biały Dom. Tygodnik przypomina, że prezydent USA Donald Trump wielokrotnie oczekiwał, by europejskie inwestycje obronne wspierały amerykański przemysł. Jednocześnie tak duży zakup może „podsycić wątpliwości” wokół niemiecko-francuskiego programu FCAS.
Tygodnik pisze, że prace nad europejskim myśliwcem przyszłości „utknęły w martwym punkcie”. Aby utrzymać projekt, rządy Francji i Niemiec mają do końca roku znaleźć rozwiązanie. To napięcie między szybkim pozyskaniem F-35 a perspektywą FCAS może zaważyć na tempie integracji europejskiego przemysłu obronnego.