NFZ zapyta o jakość wyżywienia w szpitalach. Rusza ankieta dla pacjentów
Od wtorku ankieterzy NFZ-u będą dzwonić do osób, które ostatnio przebywały w szpitalu. Fundusz chce poznać ich ocenę pobytu w publicznych placówkach. W pytaniach zostaną poruszone m.in. kwestie takie jak jakość wyżywienia, czystość, zachowywanie ciszy nocnej czy komunikacja z personelem.
25.10.2021 18:18
O ankiecie poinformował w mediach społecznościowych minister zdrowia. "Od 26 października ruszamy z ankietą oceny doświadczeń pacjenta z pobytu w szpitalu. Pacjenci, którzy przebywali ostatnio w szpitalu, będą proszeni o odpowiedź na 9 pytań dotyczących jakości komunikacji, traktowania i wyżywienia. Z góry dziękuję za poświęcony czas" - napisał na Twitterze Adam Niedzielski.
Do wpisu minister załączył link, pod którym można zapoznać się ze szczegółami akcji. Narodowy Fundusz Zdrowia zapewnia, że udział w badaniu jest całkowicie anonimowy. Jego celem jest, jak napisano, "poznanie opinii pacjentów i dziedzin wymagających poprawy".
Oprócz numeru telefonu ankieterzy będą znali płeć osoby, do której dzwonią, w którym szpitalu w ostatnim czasie przebywała oraz kiedy zakończyło się leczenie.
Zobacz też: wyprzedzał "na trzeciego". Mrożące krew w żyłach wideo z Podlasia
"Ankieterzy nie będą mieli danych osobowych (takich jak imię i nazwisko, PESEL) pacjentów, do których dzwonią, ani danych o rodzaju świadczenia, z jakiego pacjenci korzystali. Dane zostaną wykorzystane tylko w celu przeprowadzenia badania ankietowego dotyczącego monitorowania jakości i dostępności świadczeń" - podkreśla NFZ.
Każdą z dziewięciu poruszonych kwestii pacjenci będą oceniać w skali od 0 do 10.
Ankieta NFZ. O co będą pytani pacjenci?
Pierwsze pytanie będzie dotyczyło personelu medycznego. Fundusz chce wiedzieć, na ile pacjenci oceniają jego "zaangażowanie w uśmierzanie bólu".
Drugie odnosi się do jednej z najbardziej kontrowersyjnych kwestii dotyczących pobytu w publicznych placówkach służby zdrowia. Ankieterzy zapytają o to "jaka była jakość wyżywienia w szpitalu", które od lat cieszy się nie najlepszą opinią.
Kolejne cztery pytania dotyczą bezpośrednio lekarzy i pielęgniarek. Pacjenci ocenią tutaj "czy komunikacja była zrozumiała", na ile personel "zrozumiale informował o ryzyku związanym z lekami", "czy zespół medyczny zapewnił wsparcie emocjonalne" oraz, czy "włączał pacjenta w decyzje o leczeniu".
Na końcu ankiety zostaną poruszone tematy związane z ogólnymi warunkami pobytu w szpitalu. NFZ chce wiedzieć, czy bezpośrednie otoczenie pacjentów było czyste, a także "czy w nocy była cisza".
Ostatnie pytanie ma charakter podsumowujący. Ankieterzy poproszą w nim o ocenę, na ile prawdopodobne jest, że pacjenci polecą placówkę, w której przebywali.
Tożsamość ankietera można potwierdzić
Narodowy Fundusz Zdrowia podkreśla, że w razie wątpliwości, czy dzwoniąca osoba jest tą, za którą się podaje, jej tożsamość można sprawdzić, dzwoniąc do Telefonicznej Informacji Pacjenta, dostępnej pod numerem 800 190 590.
Zobacz też: