Mrija będzie odbudowana. W środę ruszyło śledztwo

Służba Bezpieczeństwa Ukrainy w środę 5 kwietnia poinformowała, że wraz z policją wszczęła wspólne śledztwo w sprawie niewyrażenia zgody przez byłego szefa państwowej spółki Antonow na planowaną ewakuację samolotu w bezpieczne miejsce w Niemczech. Wciąż mówi się o planach odbudowy "dumy Ukrainy".

Zniszczony największy ukraiński samolot transportowy Antonow An-225 Mrija
Zniszczony największy ukraiński samolot transportowy Antonow An-225 Mrija
Źródło zdjęć: © PAP

An- 225 Mrija, był największym i najcięższym samolotem świata. Jego wysokość, sięgająca ponad 18 metrów, niemal odpowiadała wysokości sześciokondygnacyjnego budynku.

Maszyna została zniszczona 27 lutego podczas ataku rosyjskich wojsk na lotnisko w Hostomlu pod Kijowem. Według wcześniejszych doniesień SBU trzej byli menedżerowie producenta samolotów Antonow są podejrzani o utrudnianie ukraińskiej armii budowy fortyfikacji na lotnisku.

Prokuratura uznała, że mogli oni również ułatwić wojskom rosyjskim zniszczenie maszyny. Jak informuje CNN, Służba Bezpieczeństwa Ukrainy wszczęła w środę śledztwo, obejmujące byłego szefa państwowego koncernu, który nie wyraził zgody na ewakuację maszyny do Lipska.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Symbol Ukrainy" ma zostać odbudowany

"Ci, którzy pomogli wrogowi zniszczyć jeden z symboli Ukrainy, powinni otrzymać odpowiednią karę" - stwierdził w oświadczeniu Wasyl Maluk, szef służby bezpieczeństwa SBU.

Koszty odbudowy 330-tonowego An-225 szacuje się na ok. miliard dolarów. Dyrektor wykonawczy Antonowa, Rusłan Bykowets, rozumie, że jest to najwyższy priorytet dla kraju zniszczonego przez wojnę. Uważa jednak, że należy to zrobić.

- Ten samolot jest symbolem Ukrainy - mówi. - To symbol jak Burdż Chalifa czy Statua Wolności - dodaje.

Urzędnicy Antonowa twierdzą, że inny An-225 został częściowo zbudowany – ale porzucony w latach 90. z powodu braku funduszy. Obecny plan zakłada wykorzystanie jego części do odbudowy "Mriji".

Antonow An-225, znany również jako Mrija, który służył przez ponad 30 lat, został zbudowany w drugiej połowie lat 80. przez zakłady lotnicze Antonowa w Kijowie. Samolot po raz pierwszy wzbił się w powietrze w 1988 roku.

Został stworzony do transportu radzieckiego statku kosmicznego Buran, a następnie służył do komercyjnego przewodu, m.in. satelit, transformatorów elektrycznych, dostarczał również zapasy wody po huraganach oraz niezbędne wyposażenie medyczne podczas pandemii Covid-19.

Wybrane dla Ciebie