Leszek Kołakowski - człowiek wolny na obie strony


Nad jednoznaczne odpowiedzi przedkładał dobrze postawione pytania, a wątpienie uznawał za jedną z cnót kardynalnych - pisze Gesine Schwan o Leszku Kołakowskim.

Obraz
Źródło zdjęć: © PAP

Kapłan zamknął powieki. Wraz z nim zamilkł też błazen. W piątek 17 lipca br. zmarł Leszek Kołakowski. Ten człowiek był sprzecznością samą w sobie. Od 1970 roku pracował jako wykładowca w All Souls College, jednej z najstarszych tradycyjnych uczelni w Oksfordzie, gdzie stworzono mu możliwość prowadzenia działalności naukowej w kręgu oddanych uczniów i doktorantów. Głos zabierał w debatach publicznych, zwłaszcza gdy opowiedzieć się trzeba było za wolnością i tolerancją w jego ukochanej Polsce. Nie szczędził ostrych słów krytyki wobec wszelkich zagrożeń dla wolności duchowej. Jednocześnie wykazywał zrozumienie dla faktu, że instytucje społeczne muszą narzucać jednostce pewne zobowiązania.

W pracy z lat 60. „Świadomość religijna i więź kościelna” prześledził proces kształtowania się chrześcijańskich wyznań protestanckich, uznając konieczność ortodoksji. Bez niej każdemu kościołowi groziło sekciarstwo. Z drugiej strony do połowy lat 50. jako młody komunista ostro zwalczał Kościół katolicki. Później stał się jednym z najbardziej radykalnych krytyków stalinizmu. Opowiadał się za racjonalizmem w kształcie proponowanym przez Poppera. Nie przeszkadzało mu to jednocześnie zajmować się mistyką Mistrza Eckharta i poety Anioła Ślązaka oraz zgłębiać tajniki jansenizmu Blaise’a Pascala. Kołakowski nie był ochrzczony i twierdził filuternie, że chce pójść za przykładem cesarza Konstantyna: ochrzcić się tuż przed śmiercią, aby wszystkie grzechy popełnione za życia zostały mu odpuszczone.

Między uczelnią a telewizją

Potrafił sprowadzić wielkie pytania filozoficzne do ludzkiej skali i uprzystępnić je czytelnikom. Również pod tym względem jednoczył w sobie sprzeczności: z jednej strony z niebywałą wręcz dokładnością oddawał się studiom nad historią nauk humanistycznych i filozofii. Z drugiej kładł nacisk na sprawy ogólne i ponadczasowe, zwłaszcza zaś na znaczenie filozofii w codziennym życiu zwykłych ludzi. Był mistrzem jasnego i prostego języka. Wśród jego ostatnich publikacji można znaleźć serię krótkich rozpraw napisanych dla telewizji polskiej zatytułowanych „O co nas pytają wielcy filozofowie”.

Gesine Schwan

Pełna wersja artykułu dostępna w aktualnym wydaniu "Forum".

Wybrane dla Ciebie
Niepokojące doniesienia z Bałtyku. Rosja wykorzystuje wrak "Estonia"
Niepokojące doniesienia z Bałtyku. Rosja wykorzystuje wrak "Estonia"
Dron spadł w Inowrocławiu. Żandarmeria Wojskowa zabiera głos
Dron spadł w Inowrocławiu. Żandarmeria Wojskowa zabiera głos
Rosja rozważa nowe przepisy dotyczące rezerwistów
Rosja rozważa nowe przepisy dotyczące rezerwistów
Szukała ich cała Polska. Nastolatkowie odnalezieni za granicą
Szukała ich cała Polska. Nastolatkowie odnalezieni za granicą
Arcybiskup Kościoła Anglikańskiego w USA oskarżony o molestowanie seksualne
Arcybiskup Kościoła Anglikańskiego w USA oskarżony o molestowanie seksualne
Zimoch oskarża Śliza. "Chciał, wiedzieć, jak będę głosował"
Zimoch oskarża Śliza. "Chciał, wiedzieć, jak będę głosował"
Historyczne wybory w Irlandii. Pojedynek lewicy z centroprawicą
Historyczne wybory w Irlandii. Pojedynek lewicy z centroprawicą
Nowe śledztwo ws. afery PCK we Wrocławiu. W tle kampanie PiS
Nowe śledztwo ws. afery PCK we Wrocławiu. W tle kampanie PiS
Trzecia kadencja Trumpa. Bannon odkrywa karty
Trzecia kadencja Trumpa. Bannon odkrywa karty
Dziesiątki spółek Kościoła Naturalnego. Za wszystkim stoi "biskup"
Dziesiątki spółek Kościoła Naturalnego. Za wszystkim stoi "biskup"
Sąd w Bolonii wstrzymuje decyzję o wydaniu Ukraińca Niemcom
Sąd w Bolonii wstrzymuje decyzję o wydaniu Ukraińca Niemcom
Oburzenie w USA. Trump robi rewolucję w Białym Domu
Oburzenie w USA. Trump robi rewolucję w Białym Domu