Kuriozum w PKP Intercity. Niewidomy ma wybrać miejsce na obrazku
Wychodząc naprzeciw osobom niepełnosprawnym nieporuszającym się na wózku inwalidzkim, PKP Intercity udostępniło funkcję rezerwacji miejsca. Kłopot w tym, że trzeba je sobie wybrać z graficznego schematu wagonu, co w przypadku osób niewidomych rodzi niemały problem.
28.12.2023 | aktual.: 28.12.2023 14:01
"PKP IC wydziela pulę miejsc dla niepełnosprawnych nie na wózku, czyli np. dla niewidomych. Są blisko wejścia do wagonu, co bywa dla mnie wygodne. Tylko że trzeba od niedawna wybrać sobie to miejsce z graficznego schematu wagonu" - pisze w mediach społecznościowych związany z branżą transportową niewidzący dziennikarz Kasper Fiszer.
Rzeczywiście, od pewnego czasu PKP Intercity wprowadziło nową funkcję graficznej rezerwacji miejsc we wszystkich pociągach krajowych. Wcześniej system albo losował bilety, albo pozwalał jedynie określić, czy chce się siedzieć przy oknie czy np. w wagonie bezprzedziałowym.
Teraz, kupując bilet przez internet, można od razu wybrać miejsce na obrazkowym schemacie, zgodnie ze swoimi preferencjami czy potrzebami.
Jednak gdy mowa o osobie niewidomej lub niedowidzącej, opcja graficznej rezerwacji siedziska wydaje się co najmniej abstrakcyjna.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
- Funkcja ta ma być ułatwieniem wyboru miejsca, a nie utrudnieniem dla pasażerów, aby skomplikować im zakup biletu. Nie jest jednak koniecznością - podkreśla rzecznik prasowy PKP Intercity, Cezary Nowak.
Jak dodaje rzecznik, osoby niepełnosprawne nieporuszające się na wózku, w tym m.in. właśnie niewidomi, mogą kupić bilet bez wskazania miejsca ze schematu, ale z wykorzystaniem ulgi, a następnie zwrócić się do drużyny konduktorskiej z prośbą o wskazanie dedykowanego im miejsca.