Trwa ładowanie...

Niemcy odcięli sygnał Rosjan. Moskwa grozi odwetem

Wstrzymano nadawanie kanału telewizyjnego RT DE przez satelitę. Niemieckojęzyczny kanał rosyjskiego nadawcy państwowego nie będzie już emitowany z powodu braku zezwolenia w Niemczech.

Share
Niemieckojęzyczny kanał telewizji RT nie zyskał potrzebnych zezwoleńNiemieckojęzyczny kanał telewizji RT nie zyskał potrzebnych zezwoleńŹródło: Pixabay
dusbs9o

Niemiecki organ nadzorujący media wstrzymał nadawanie przez satelitę niemieckojęzycznego kanału rosyjskiego nadawcy państwowego RT (dawniej Russia Today) DE, poinformował niemiecki tygodnik "Die Zeit".

O możliwych konsekwencjach "dyskryminowania" RT mówił rosyjski minister spraw zagranicznych Siergiej Ławrow. O sprawie wspomniał również Władimir Putin.

dusbs9o

Problemy natury prawnej

Europejski operator satelitarny Eutelsat zaprzestał nadawania programu, poinformowało Medienanstalt Berlin-Brandenburg (MABB) - urząd nadzorujący media w Berlinie i Brandenburgii. Według oświadczenia urzędu rosyjski nadawca ani nie wystąpił o koncesję na nadawanie programu, który został uruchomiony 16 grudnia, ani jej nie otrzymał.

Producent kanału ma czas do końca roku, żeby ustosunkować się do decyzji urzędu. Jak poinformował MABB, decyzja ta miała być także konsultowana na poziomie europejskich organów.

Zobacz też: Zdjęcie niemieckich polityków zrobiło furorę. Komentarz z PiS

W dniu 17 grudnia wszczęto już postępowanie na podstawie prawa medialnego przeciwko RT DE Productions GmbH z siedzibą w Berlinie, która odpowiada za produkcję kanału. Spółka złożyła latem wniosek o koncesję satelitarną w Luksemburgu, który został odrzucony. "Luksemburg odrzucił notyfikację, powołując się na suwerenność prawną Republiki Federalnej Niemiec" - czytamy w oświadczeniu MABB. RT tymczasem powołuje się na licencję nadawczą z Serbii.

dusbs9o

Jednym z wymogów uzyskania licencji na nadawanie w Niemczech jest nienaruszanie konstytucyjnej zasady niezależności, która mówi, że żadne państwo czy partia polityczna nie mogą wywierać wpływu na nadawane w programie treści.

Moskwa protestuje i grozi podjęciem kroków

RT była w przeszłości (jeszcze jako Russia Today) wielokrotnie oskarżana o szerzenie teorii spiskowych i dezinformacji w imieniu państwa rosyjskiego. Rosyjski prezydent Władimir Putin wezwał we wtorek do zaprzestania "dyskryminacji" RT.

Minister spraw zagranicznych Rosji Siergiej Ławrow oświadczył, że nie może wykluczyć "odwetu" za zablokowanie przekazu satelitarnego. "Od samego początku niemieckie władze robiły wszystko, żeby zepsuć wizerunek RT w niemieckim społeczeństwie" - powiedział Ławrow.

"Do niedawna nie chcieliśmy iść tą samą drogą, naciskając prasę, ale nie mogę wykluczyć, że zareagujemy"- dodał szef rosyjskiego MSZ. Według Ławrowa RT DE została zarejestrowana w Serbii na mocy Europejskiej Konwencji o Telewizji Ponadgranicznej. "Niemcy są sygnatariuszem konwencji i muszą jej przestrzegać" - wyjaśnił.

dusbs9o

Według rzecznika rządu Steffena Hebestreita, wstrzymanie nadawania RT DE było "sprawą urzędu medialnego". Kanał RT DE można nadal oglądać na jego stronie internetowej. Kanał został zablokowany również przez YouTube.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
dusbs9o

Podziel się opinią

Share

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dusbs9o
dusbs9o
Więcej tematów