Kolejne umowy na budowę zapory na granicy. "Inwestycja strategiczna"
Straż Graniczna podpisała kolejne trzy, duże umowy na budowę zapory na polsko-białoruskiej granicy - poinformował wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Maciej Wąsik. To "inwestycja strategiczna nie tylko z punktu widzenia realizacji ustawowych Straży Granicznej, do których należy ochrona nienaruszalności polskich granic" - dodała zastępca Komendanta Głównego Straży Granicznej, gen. bryg. SG Wioleta Gorzkowska.
Podczas wspólnej konferencji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Straży Granicznej poinformowano o podpisaniu trzech dużych umów na budowę zapory na granicy polsko-białoruskiej. Budowa zapory jest możliwa dzięki ustawie, która weszła w życie z końcem października 2021 roku.
Budowa zapory "pilna i konieczna"
"Na podstawie tej ustawy komendant Praga powołał pełnomocnika do spraw budowy zapory na granicy polsko-białoruskiej. Na mocy tej ustawy został powołany zespół do spraw przygotowania realizacji zabezpieczenia granicy państwowej. Premier określił zasady pracy tego zespołu rozporządzeniem" - tłumaczył wiceminister Wąsik.
"Przystąpiliśmy do prac. Planowaliśmy zakończenie pierwszych prac, które kończą się podpisaniem umów pod koniec zeszłego roku. Te prace się przedłużyły o 10 dni. Okres świąteczny miał wpływ na to" - dodał Wąsik.
Inwestycja strategiczna
Jak zapewniała zastępca komendanta głównego Straży Granicznej gen. bryg. SG Wioleta Gorzkowska, "budowa zapory na granicy polsko-białoruskiej jest inwestycją absolutnie konieczną i pilną. Jest też inwestycją newralgiczną z punktu widzenia realizowanych do tej pory przedsięwzięć".
Gorzkowska dodała, że jest to "inwestycja strategiczna nie tylko z punktu widzenia realizacji ustawowych Straży Granicznej, do których należy ochrona nienaruszalności polskich granic, ale również - co jako zastępca komendanta głównego właściwy w sprawach logistycznych muszę podkreślić - jest inwestycją newralgiczną z punktu widzenia realizowanych do tej pory przedsięwzięć".
"Największa w historii Straży Granicznej inwestycja budowlana"
"Nie ukrywam, że jest to dla nas ogromne wyzwanie, bo jest to największa w historii Straży Granicznej inwestycja budowlana, dlatego bardzo cieszę się, że w tak krótkim okresie, bo w przeciągu dwóch miesięcy udało nam się wypracować rozwiązania i zakontraktować budowę bariery fizycznej" - powiedziała Gorzkowska.
Zapora powstanie na odcinku 186 kilometrów, a jej budowa zostanie podzielona na cztery odcinki, co ma maksymalnie skrócić czas realizacji budowy. Biorąc pod uwagę trudności na rynku budowlanym, m.in związane z dostępnością stali, "inwestor we współpracy z ministrem aktywów państwowych zaangażował się w proces dostawy przęseł stalowych i udzielił odrębnego zamówienia na dostawy elementów stalowych, jak i na roboty budowlane".
Takie rozwiązanie ma zapewnić płynność podczas budowy, ale również wyeliminowanie kosztów związanych z pośrednimi dostawcami. Budowa zapory ma zakończyć się w czerwcu 2022 roku.