Kobiety łatwiej ulegają promocjom niż mężczyźni
Kobiety są zdecydowanie mniej lojalne niż mężczyźni - przynajmniej
na zakupach. Mężczyźni częściej przywiązują się bowiem do marek i
trudniej promocją zachęcić ich do zmian, natomiast kobiety chętniej
"polują" na okazje - wynika z sondażu przeprowadzonego przez
instytut ARC Rynek i Opinia.
Rezultaty badania pokazują, że tym, co najwyraźniej różnicuje stosunek do promocji, jest płeć. Bowiem aż jedna trzecia kobiet w Polsce często albo zawsze wybiera promowaną markę, nawet jeżeli nigdy wcześniej jej nie używała. Mężczyźni są bardziej odporni na promocje - tylko niespełna co czwarty decyduje się kupić produkt przekonany jedynie jego reklamą.
Dzieje się tak dlatego, że kobiety częściej robią zakupy, a poza tym wyborze konkretnego produktu trudniej im podjąć "męską decyzję". - Tradycyjny podział obowiązków domowych sprawia, że to kobiety częściej robią zakupy - mając tym samym potencjalnie większy kontakt z promocjami. Mężczyźni zdecydowanie wolą "szybkie decyzje i szybkie zakupy", co sprawia, że nie analizują tak wnikliwie ofert promocyjnych - komentuje dr Adam Czarnecki, wiceprezes zarządu ARC Rynek i Opinia.
Z tych przyczyn "polowanie" na promocje pozostaje domeną kobiet, których zdecydowanie większy odsetek (35,5%) niż mężczyzn (26,4%) na bieżąco śledzi oferty promocyjne i sugeruje się nimi przy podejmowaniu decyzji. Kobiety kierują się jednak przede wszystkim ceną, a reklama nie jest w stanie skłonić ich do kupna produktów drogich, stąd najatrakcyjniejsze są dla nich promocje cenowe oraz te polegające na dołączaniu do produktu drobnych upominków lub nawet pełnowartościowych towarów.
Stosunek do konkursów promocyjnych wyraźniej dzieli mężczyzn i kobiety - wśród ich fanów większość stanowią kobiety (63%), podczas gdy aż trzy czwarte mężczyzn deklaruje niezainteresowanie taką formą promocji.
Tak spora różnica w stosunku do promocji wynika również z tego, że kobiety są mniej przywiązane do konkretnych marek niż mężczyźni. Tylko 14% Polek deklaruje, że wybiera zawsze ten sam produkt niezależnie od promocji, podczas gdy wśród mężczyzn robi tak 25%. Pocieszające jest, że największa grupa wśród przedstawicieli obu płci wyznaje na zakupach zasadę "złotego środka" i wybiera promowane produkty tylko wtedy, gdy jest do nich w pełni przekonana. Postępuje tak prawie 41% mężczyzn i ponad 45% kobiet.