Kierowcy będą mogli pracować maksymalnie 9 godzin w ciągu doby
Kierowcy będą mogli prowadzić pojazd maksymalnie 9 godzin w ciągu doby, z możliwością przedłużenia do 10 godzin nie więcej niż dwa razy w tygodniu - zakłada uchwalona w piątek przez Sejm ustawa o czasie pracy kierowców.
Za uchwaleniem ustawy głosowało 407 posłów, przeciw - 4, a 8 wstrzymało się od głosu.
Ustawa ma dostosować polskie prawo do prawa Unii Europejskiej w zakresie regulacji czasu pracy kierowców. Zakłada, że całkowity maksymalny czas prowadzenia pojazdu w okresie dwutygodniowym ma wynieść 90 godzin. Ponadto, odpoczynek dobowy kierowcy powinien trwać nieprzerwanie przez co najmniej 11 godzin, z możliwością skracania do 9 godzin, jednak nie więcej niż trzy razy w ciągu tygodnia i pod warunkiem udzielenia odpoczynku wyrównawczego przed upływem następnego tygodnia.
W przypadku prowadzenia samochodu przez dwóch lub więcej kierowców, każdy z nich powinien wykorzystać co najmniej 8 godzin nieprzerwanego odpoczynku w ciągu 30 godzin.
Natomiast po 4,5-godzinnym czasie prowadzenia pojazdu, kierowca zobowiązany będzie do wykorzystania co najmniej 45-minutowej przerwy, chyba że zaczyna odpoczynek.
Z tych zasad wyłączone zostały przewozy wykonywane m.in. pojazdami przeznaczonymi do przewozu towarów, których dopuszczalna masa całkowita włączając przyczepy lub naczepy nie przekracza 3,5 tony oraz przeznaczonymi do przewozu najwyżej dziewięciu osób razem z kierowcą.
W tym przypadku maksymalny czas prowadzenia wyniesie 10 godzin na dobę, po sześciu godzinach jazdy kierowca będzie musiał wykorzystać co najmniej 30-minutową przerwę (chyba że zaczyna odpoczynek dobowy). Ta przerwa może zostać zastąpiona przerwami 15-miuntowymi.
Zgodnie z ustawą, czas prasy kierowców pozostających w stosunku pracy obejmie wszystkie czynności związane z przewozem, w tym załadunek i rozładunek oraz czynności administracyjne. (aso)