Kara dla TVN24 za niedozwoloną reklamę alkoholu. Jest decyzja sądu

Sąd Apelacyjny w Warszawie utrzymał karę finansową nałożoną na TVN za przekaz w TVN24 uznany za zakazaną reklamę alkoholu. Wyrok dotyczy materiału o sponsorowaniu imprezy kulinarnej z 2020 r.

Siedziba TVNSiedziba TVN
Źródło zdjęć: © PAP | Albert Zawada
Paulina Ciesielska

Co musisz wiedzieć?

  • Sąd Apelacyjny oddalił odwołanie TVN i podtrzymał karę 6 tys. zł nałożoną przez KRRiT.
  • Sprawa dotyczyła materiału o sponsorowaniu wydarzenia "W poszukiwaniu prawdziwego smaku" przez producenta win.
  • TVN analizuje uzasadnienie i rozważa skargę kasacyjną.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji informuje o "kolejnej wygranej w sprawie dotyczącej zakazanej promocji alkoholu". Jak wskazuje serwis Wirtualne Media, chodzi o karę 6 tys. zł za emisję w TVN24 przekazu, który – zdaniem KRRiT – miał charakter reklamy napoju alkoholowego, a nie dozwolonej informacji o sponsorowaniu.

Sąd uznał przekaz za reklamę alkoholu

KRRiT oceniła, że materiał o sponsorowaniu imprezy kulinarnej "W poszukiwaniu prawdziwego smaku" przez producenta win wykraczał poza ramy prawa. Sąd podzielił tę interpretację, wskazując, że informacja o sponsorowaniu jest legalna tylko, gdy spełnia warunki ustawy o wychowaniu w trzeźwości, m.in. ogranicza się do nazwy producenta lub znaku i nie pokazuje postaci ludzkiej.

Biuro prasowe Warner Bros. Discovery przekazało, że stacja analizuje pisemne uzasadnienie wyroku i rozważa dalsze kroki: - Analizujemy pisemne uzasadnienie wyroku i rozważamy, czy złożyć skargę kasacyjną - poinformował właściciel TVN w odpowiedzi dla portalu Wirtualne Media.

W Polsce są Piramidy starsze od tych w Gizie? O tym was nie uczyli

W uzasadnieniu wyroku wskazano, że od pierwszych ujęć było jasne, iż przekaz dotyczy wina. "Od pierwszej sceny analizowanego przekazu handlowego wyraźnie widać, że dotyczy on wina (...). Wszystko to wywołuje u odbiorcy pozytywne skojarzenie tego znaku towarowego i powiązanie go z ukazywaną winnicą oraz beczkami wina" - czytamy.

Jak KRRiT tłumaczy wyrok i interpretację przepisów?

Szefowa KRRiT dr Agnieszka Glapiak podkreśliła, że rozstrzygnięcie potwierdza szerokie rozumienie reklamy napojów alkoholowych.

- Wyrok Sądu Apelacyjnego potwierdza przyjętą przez KRRiT wykładnię przepisów chroniących odbiorców przed nieuprawnioną promocją napojów alkoholowych. Pojęcie reklamy należy interpretować szerzej niż w odniesieniu do innych towarów, ze względu na potrzebę ograniczania spożycia alkoholu i kształtowania postaw prozdrowotnych w społeczeństwie - powiedziała.

Źródło: KRRiT, wirtualnemedia.pl

Wybrane dla Ciebie
Niemcy chcą kolejnych F-35. Łącznie nawet 50 maszyn
Niemcy chcą kolejnych F-35. Łącznie nawet 50 maszyn
Wielki karambol na POW. Korek ma ponad pięć kilometrów
Wielki karambol na POW. Korek ma ponad pięć kilometrów
"Katastrofa". Związkowcy gorzko o akcji przewoźnika
"Katastrofa". Związkowcy gorzko o akcji przewoźnika
Cenckiewicz odgraża się po ujawnieniu danych. "Odpowiecie"
Cenckiewicz odgraża się po ujawnieniu danych. "Odpowiecie"
Miał próbować podpalić siedzibę PO. Wcześniej został skazany
Miał próbować podpalić siedzibę PO. Wcześniej został skazany
Kamienica w sporze. Teatr kontra mieszkańcy budynku
Kamienica w sporze. Teatr kontra mieszkańcy budynku
44-letni Krzysztof B. zatrzymany. Tusk reaguje
44-letni Krzysztof B. zatrzymany. Tusk reaguje
Pobita żona kilka godzin leżała przed domem. Nocą wciągnął ją do środka
Pobita żona kilka godzin leżała przed domem. Nocą wciągnął ją do środka
Trump mówił o Argentynie. "Mogę pomóc im przetrwać"
Trump mówił o Argentynie. "Mogę pomóc im przetrwać"
Biden pokazał się po raz pierwszy od rozpoczęcia radioterapii
Biden pokazał się po raz pierwszy od rozpoczęcia radioterapii
Dramat lokalnej firmy. 6 milionów długu z winy węgierskiego kontrahenta
Dramat lokalnej firmy. 6 milionów długu z winy węgierskiego kontrahenta
Incydent pod biurem PO. "Osobnik zatrzymany"
Incydent pod biurem PO. "Osobnik zatrzymany"