Kara dla TVN24 za niedozwoloną reklamę alkoholu. Jest decyzja sądu
Sąd Apelacyjny w Warszawie utrzymał karę finansową nałożoną na TVN za przekaz w TVN24 uznany za zakazaną reklamę alkoholu. Wyrok dotyczy materiału o sponsorowaniu imprezy kulinarnej z 2020 r.
Co musisz wiedzieć?
- Sąd Apelacyjny oddalił odwołanie TVN i podtrzymał karę 6 tys. zł nałożoną przez KRRiT.
- Sprawa dotyczyła materiału o sponsorowaniu wydarzenia "W poszukiwaniu prawdziwego smaku" przez producenta win.
- TVN analizuje uzasadnienie i rozważa skargę kasacyjną.
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji informuje o "kolejnej wygranej w sprawie dotyczącej zakazanej promocji alkoholu". Jak wskazuje serwis Wirtualne Media, chodzi o karę 6 tys. zł za emisję w TVN24 przekazu, który – zdaniem KRRiT – miał charakter reklamy napoju alkoholowego, a nie dozwolonej informacji o sponsorowaniu.
Sąd uznał przekaz za reklamę alkoholu
KRRiT oceniła, że materiał o sponsorowaniu imprezy kulinarnej "W poszukiwaniu prawdziwego smaku" przez producenta win wykraczał poza ramy prawa. Sąd podzielił tę interpretację, wskazując, że informacja o sponsorowaniu jest legalna tylko, gdy spełnia warunki ustawy o wychowaniu w trzeźwości, m.in. ogranicza się do nazwy producenta lub znaku i nie pokazuje postaci ludzkiej.
Biuro prasowe Warner Bros. Discovery przekazało, że stacja analizuje pisemne uzasadnienie wyroku i rozważa dalsze kroki: - Analizujemy pisemne uzasadnienie wyroku i rozważamy, czy złożyć skargę kasacyjną - poinformował właściciel TVN w odpowiedzi dla portalu Wirtualne Media.
W Polsce są Piramidy starsze od tych w Gizie? O tym was nie uczyli
W uzasadnieniu wyroku wskazano, że od pierwszych ujęć było jasne, iż przekaz dotyczy wina. "Od pierwszej sceny analizowanego przekazu handlowego wyraźnie widać, że dotyczy on wina (...). Wszystko to wywołuje u odbiorcy pozytywne skojarzenie tego znaku towarowego i powiązanie go z ukazywaną winnicą oraz beczkami wina" - czytamy.
Jak KRRiT tłumaczy wyrok i interpretację przepisów?
Szefowa KRRiT dr Agnieszka Glapiak podkreśliła, że rozstrzygnięcie potwierdza szerokie rozumienie reklamy napojów alkoholowych.
- Wyrok Sądu Apelacyjnego potwierdza przyjętą przez KRRiT wykładnię przepisów chroniących odbiorców przed nieuprawnioną promocją napojów alkoholowych. Pojęcie reklamy należy interpretować szerzej niż w odniesieniu do innych towarów, ze względu na potrzebę ograniczania spożycia alkoholu i kształtowania postaw prozdrowotnych w społeczeństwie - powiedziała.
Źródło: KRRiT, wirtualnemedia.pl