Jeździ się źle i lepiej nie będzie
Chaos i brak kontroli nad rozwojem systemu dróg oraz nieprawidłowości w systemie przewozów pasażerskich wytyka lubelskiemu ratuszowi Najwyższa Izba Kontroli. Jedyny pozytyw, jaki dostrzegli kontrolerzy, to upowszechnianie komunikacji rowerowej.
Chaos i brak kontroli nad rozwojem systemu dróg oraz nieprawidłowości w systemie przewozów pasażerskich wytyka lubelskiemu ratuszowi Najwyższa Izba Kontroli. Jedyny pozytyw, jaki dostrzegli kontrolerzy, to upowszechnianie komunikacji rowerowej.
Udało się nam dotrzeć do wyników kontroli dotyczących działań władz Lublina w sferze transportu. - Wiemy co i jak robić. Realizujemy nasze plany strategiczne, ale tylko w takim zakresie, na jaki pozwalają nasze zasoby finansowe. Na wszystko niestety pieniędzy nie wystarcza - tłumaczy Krzysztof Żuk, z-ca prezydenta Lublina.
NIK prześwietliła działania magistratu w latach 2004-09. Wnioski? "Najwyższa Izba Kontroli negatywnie ocenia działania podejmowane przez Urząd Miasta Lublin na rzecz usprawnienia funkcjonowania systemu transportowego" czytamy w przekazanym właśnie do ratusza wystąpieniu pokontrolnym.
Kontrolerzy wytknęli, że strategiczne dokumenty dotyczące rozwoju transportu w Lublinie są niespójne. Np. w 2000 r. władze miasta planowały m.in. przebudowę ulicy Sowińskiego, przedłużenie ul. Muzycznej do Krochmalnej, a także budowę linii tramwajowej do Odlewni Lublin i dalej do Świdnika. Te cele miały być zrealizowane do 2010 r. Ostatecznie o nich zapomniano lub zatrzymały się na etapie dokumentacji.
W 2005 r. pojawiły się za to nowe priorytety. Chodziło m.in. o budowę tunelu pod Al. Racławickimi i estakady nad ul. Głęboką, czyli trasy Północ-Południe. Jednak już dwa lata później z inwestycji zrezygnowano. Ratusz nie mógł znaleźć ok. 300 mln zł na realizację tego zadania.
- Inwestycja będzie realizowana, rozpocznie się jednak nie wcześniej niż za dwa, trzy lata. Zostanie podzielona na etapy, w pierwszej kolejności powstanie estakada nad ul. Głęboką - podkreśla Żuk.
I zaraz wyliczył obecne priorytety drogowe: - Połączenia z obwodnicą, czyli przedłużenie al. Solidarności, ul. Mełgiewskiej oraz ul. Poligonowej. Realizacja wartego ponad 300 mln zł unijnego projektu "Zintegrowanego sytemu miejskiego transportu publicznego", w ramach którego zostanie odnowiony tabor MPK oraz powstaną 34 km trakcji trolejbusowej. Przedłużenie ul. Muzycznej. Realizacja drugiego etapu Trasy Zielonej. Trzecim elementem bieżącej strategii jest powstanie dogodnych połączeń między dzielnicami, m.in. budowa połączenia między ul. Krańcową a ul. Wrotkowską - mówi Żuk.
NIK pochwaliła w Lublinie tylko rozwój ścieżek rowerowych. Od 2004 r. ich długość zwiększyła się ponad dwukrotnie z 16,5 do 36 km.