Jakie produkty najbardziej zdrożały? Poszybowały ceny cebuli, cukru i oleju
Jak wynika z najnowszego "Indeksu cen w sklepach detalicznych", w listopadzie zanotowaliśmy średni wzrost cen o 11 procent w porównaniu do ubiegłego roku. Wśród produktów, które zdrożały najbardziej, są m.in. cebula, cukier i olej.
10.12.2021 12:37
Według ogólnopolskiej analizy cen detalicznych, prowadzonej przez UCE RESEARCH, Hiper-Com Poland i Grupę AdRetail w listopadzie br. ceny znacznie poszybowały w górę. Na 12 stale obserwowanych kategorii produktów aż dziewięć zdrożało, ceny spadły w przypadku tylko trzech. W październiku natomiast ceny wzrosły w przypadku ośmiu kategorii. Średnie zakupy zaś kosztowały o 4,4 procent więcej rdr.
Jak podkreśla ekspertka Julity Pryzmont z Hiper-Com Poland, coraz więcej produktów drożeje, dlatego że są one ze sobą powiązane.
- Dla przykładu, ogromny wzrost cen olejów przełożył się na większe koszty produkcji artykułów na bazie oleju - powiedziała w rozmowie z Polską Agencją Prasową. W jej ocenie, kategorie, które do tej pory opierały się podwyżkom, prędzej czy później również zareagują na ogólną sytuację na rynku.
Wzrost cen w Polsce. Olej zdrożał o prawie 80 procent
Analityczka podkreśliła także, że w ujęciu rocznym produkty tłuszczowe zdrożały średnio o ponad 60 procent.
- Najwięcej olej, który odnotował skok cenowy o 79,4 proc., margaryna do pieczenia zdrożała o 36 proc., a masło poszło w górę o 34,1 proc. - stwierdziła.
Jak z kolei uważa cytowany przez PAP Karol Kamiński z Centrum Analiz Grupy AdRetail, Polacy powinni pożegnać nadzieje na tani olej.
- Produkty tłuszczowe od kilku miesięcy drożeją, bo rosną ceny olejów pochodzenia roślinnego na światowych rynkach, co ma też związek z popytem na biopaliwa - powiedział specjalista.
Wzrosły ceny mięsa
Z analizy wynika, że na drugim miejscu zestawienia obejmującego największe podwyżki znajdują się tzw. produkty inne - 32 proc. Wśród nich przede wszystkim zdrożały karmy dla psów i kotów - odpowiednio o 33,2 proc. i 32 proc. Podium wśród najszybciej drożejących kategorii produktów zamyka mięso z podwyżką o 20 proc. rdr., przy czy wołowina zdrożała o 27,7 proc., cielęcina o 23,6 proc., drób o 19 proc. za to wieprzowina staniała o 2 proc.
Jak ocenia Kamiński, wzrost cen mięsa ma związek ze spadkiem stopnia jego spożycia w naszym społeczeństwie. - Co więcej, w czasie pandemii branża mocno odczuła wygaszenie turystyczne i zamykanie restauracji, a skutki tego firmy odczuwają do dziś mówił. Zastrzegł jednak, że na tym się nie skończy: znacznie większy wzrost cen mięsa dopiero nadejdzie. Podkreślił, że na wszystko ma wpływ inflacja.
Ceny cebuli w górę. Zdrożały też napoje
Z analizy wynika, że solidny wzrost cen notował również nabiał – 16,2 proc. rdr. W tej kategorii liderem był ser żółty, za który płacimy o 24,7 proc. więcej niż przed rokiem. Na drugim biegunie znalazła się śmietana, która staniała o 1,5 proc. rdr.
Kolejną grupą produktów, która notowała wzrost cenowy są warzywa. Średnio zdrożały o 11,2 proc. rdr., przy czym cebula zaliczyła skok w górę o prawie 40 proc., ogórki zdrożały o 28,6 proc., a ziemniaki – o 26,3 proc. Tańsza była za to papryka, z którą w tym roku płaciliśmy o 10,4 proc. mniej niż przed rokiem.
Według autorów analizy, w przypadku czterech kategorii notowane wzrosty były jednocyfrowe. Napoje zdrożały o 6,8 proc., chemia gospodarcza poszła w górę o 5,7 proc. Za pieczywo trzeba było zapłacić więcej o 1,7 proc., natomiast owoce podrożały o 0,08 proc.
- Obecny wzrost może zatem świadczyć o tym, że zaczynają one zbliżać się do ogólnego wzrostu inflacji. Mniej więcej podobna sytuacja jest z chemią gospodarczą, która we wrześniu zdrożała o 0,7 proc. w relacji rocznej, ale już w październiku była droższa o 6,6 proc. - zauważył Kamiński.
Cukier coraz droższy
Z analizy ponadto wynika, że choć produkty sypkie potaniały w listopadzie o 0,8 proc., to cena samego cukru poszybowała o 58,9 proc. Zdaniem analityków, cukier to kolejny produkt po oleju, który negatywnie nakręca drożyznę w sklepach. Wskazali, że drożyzna wynika zarówno z międzynarodowego kryzysu surowcowego, jak i problemów największego na świecie eksportera cukru, czyli dotkniętej suszą i przymrozkami Brazylii.
W "Indeksie cen w sklepach detalicznych" przedmiotem analizy było 12 kategorii (pieczywo, nabiał, mięso, owoce, warzywa, produkty sypkie, produkty tłuszczowe, dodatki spożywcze, używki, napoje, chemia gospodarcza i inne art.) oraz 45 produktów. Do porównania łącznie zestawiono blisko 1100 marek, w tym prawie 36 tys. cen detalicznych. Analizą objęto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience i cash&carry, działające w 16 województwach.
Źródło: Longina Grzegórska-Szpyt/PAP
Przeczytaj także: